måndag, januari 19, 2015

Är du topp 1% i världen?

En miljard människor lever i extrem fattigdom och har under 10 kronor per dag att överleva på. EN MILJARD. Det är fler än alla i hela Europa. Ofattbart många och det innebär ett enormt lidanden.

Oxfam berättar i dagens DN att "Om inget drastiskt görs så kommer den rikaste procenten av jordens befolkning nästa år att äga mer än alla andra tillsammans." Många har idag delat artikeln i sociala medier och jag tycker att jag samtidigt kan utläsa ett slags anklagade i detta. Typ: Varför roffar vissa åt sig på bekostnad av andra? Varför kan inte de rika ta sitt jävla ansvar och dela med sig? Hur kan de låta en miljard människor leva i fattigdom.

Men vilka är då dessa rikingar? Vem är det som roffar åt sig? Är det Bill Gates, en av världens rikaste personer? Kanske, men med Bill & Melinda Gates foundation är idag den tredje största bidragsgivaren till global hälsa (efter UK och USA!) så man kan ju hävda att de tar sitt ansvar...

Jag tror faktiskt inte att du behöver gå så långt innan du kan hitta en av dessa personer. Jag tror att du antagligen kan vända dig till: dig själv.

Jag har skrivit om det förr, men på den här länken kan du jämföra din inkomst gentemot resten av världens (jag är medveten om att detta blir schabloniserat, men det ger en hint). När jag klickar in min så hamnar jag med dem som äger hälften av jordens tillgångar, dvs med Bill gates, den rikaste procenten i världen. Faktum är att alla ni som tjänar mer än 24 000 kr i månaden gör mig och Bill sällskap i "toppen" (och det är ungefär medelinkomsten i Sverige).

Så varför roffar vi åt oss? Varför tar vi inte vårt ansvar? Eller gör vi det? Hur gör du?

Inga kommentarer: