måndag, maj 02, 2011

Filippinerna i bilder

Vår resa till Filippinerna startade med en 18tim resa via Qatar till Manila, en rätt ocharmig stad med 12 millioner invånare. I Manila stannade vi blott ett dygn innan vi flög vidare till Legaspi för att sedan ta buss vidare till Donsol: Whale-shar county!

Att se valhajar i Donsol är starkt reglerat - vilket så måste vara för att säkerställa djurens välmående. Faktum är att turismindustrin hjälper djuren då det är fd fiskare som förr dödade valhajarna som nu är valhajsguider. På bilden ovan ser ni hur en kille på vår båt spanar efter "Butanding" som valhaj heter i Filippinerna.

Valhaj. Fotot snott från internet...

När vår val-haj-spottare såg en valhaj körde vi dit och sedan hoppade vi i vattnet och snorklade. Hajen var ofta ca 30cm från vattenytan, och även om detta vatten är planktonrikt och således lite oklar sikt så såg man dem fantastiskt bra. De var totalt obrydda om oss snorklare och bara simmade på. Sjukt stora, vackra och lugna. De gör verkligen skäl för sitt smeknamn "The gentle giant". Med sin vackra bl färg och prickiga rygg måste valhajen va ett av havens vackraste djur. Det var nästan en overklig upplevelse att se dem. Att vara så nära ett så stort vilt djur ger en känsla av att de var konstgjorda!

Valhaj. Fotot snott från internet... Vacker!!

Vacker solnedgång i Donsol efter en dag fylld av valhajar.

I fjärran den (mycket) aktiva vulkanen Mt Mayon, även kallan Mt perfect. Inte så svårt att se varför.

Tyvärr var vår riktiga kamera trasig, och denna gamla kamera lyckades inte göra den här häftiga blomman rättvis, men jag tror ändå att det syns att det är tre färger på samma blomma!

Typiska filippinska båtar som vi åkte i för att se på valhajar, för att dyka och för att transportera oss. I Donsol dök vi tre dyk, bland annat vid kända Manta Bowl, en "cleaning-station" för stora rockor. Där är strömmen så stark att man får en krok och krokar fast sig i botten för att invänta en rocka! Tyvärr hade vi otur och såg inga rockor, men dyken var häftiga och vi såg ett stim stora jackfish och vacker korall.

Nog det enda kortet med oss båda två på , he he!

Det var ju påsk, så utan ett kort på kycklingar vore väl inte detta album komplett? Dessa små raringar köptes i plastpåse (!) och var lite "två i ett": "First pet, then fried chicken!" Hmm...

De verkar gilla kakor i Filippinerna. Med tanke på att detta var en av de mindre kakburkarna vi hittade...

Från Donsol tog vi mini-van tillbaka till Legaspi och efter lite shopping och en natt på ett SUPERvarmt hotell flög därifrån till ön Cebu. Där bodde vi en natt på ett resort på Macatan Island (där vi var själva! Kändes helt öde!) innan vi tog en rätt jobbig bussresa (4tim) till Maya på norra Cebu. Därifrån var det bara 30 min med båt till den vackra, lugna och helmysiga ön Malapascua. En miniö utan bilar med kanondykning! Här dök vi fyra bra dyk på ön (bland annat på toppendykstället Gato Island), snorklade och slappade. Vi har sett revhajar, mandarinfish och sjöhästar (har aldrig sett sjöhästar förr)!

Söta Peter på en underbar snorkeltur kring den sagolikt vackra ön Malapascua! Tyvärr inga bilder från vår dykning... Så svårt att ta kort med all tung utrustning och vi har ingen undervattenskamera. Ni får ta mitt ord på att det var vackert!

Fantastiskt klart blått/turkost vatten och en blekfis.

Knallblåtthav, vackra palmer, kritvit sand... Gillar du det så sätt upp ön Malapascua på din "to-do-list"

Peter med världens godaste Mango! Gula, mjuka, saftiga, söta, helt fantastiska! Och Peter som vanligtvis inte ens äter Mango kan säga det samma!

Nypedikyrerad fot...

Det känns som att semestern tog slut alltför snabbt! Fast. Sverige på våren är fantastiskt vackert!