onsdag, augusti 18, 2010

Om att peta tänderna offentligt...

Att ha god tandhygien är en dygd och är man hos tandläkaren känns det som om man kommer att hamna i helvettet illa kvickt när man bekänner att man slarvat med tandtråd... Intimhygien är viktigt lika så, samt att peta ur en kråka ur näsan om man har någon. INTE NÅGON (jag upprepar I N T E N Å G O N) av dessa saker varken behöver eller bör göras offentligt!!! Av okänd anledning så har det dock blivit nästan ok att sitta och peta sina tänder offentligt! Faktiskt t o m på restaurang där folk sitter och ÄTER så verkar vissa tycka att det är ok att bända loss rester av frukostflingorna till allmän beskådning. Blä, blä, blä!!! Hur svårt kan det vara att göra detta inne på en toalett så att jag slipper se när du gräver ut kråkor ur näsan/torka dig i arslet - förlåt - petar mat ur munnen (ser ni hur bisarr vanan synes när man jämför med andra privata/intima göromål?)

Tur som är har jag en expert som håller med mig, tack Margareta Ribbing (från dn.se):

Tandpetarsällskap?
Skrivet av Magdalena Ribbing 06:00, 31 mars 2010 i kategori Måltider, Socialt vett

Fråga: Visst finns det ibland behov av att efter maten få bort något som har fastnat mellan tänderna. Men jag upplever allt oftare att matgäster vid samma bord efter maten använder tandpetaren som en slags tidsfördriv för att leta matrester mycket intensivt och länge och tar ut tandpetaren framför alla närvarande för att alla beskåda sina fynd (och så att alla andra ska se deras äckliga fynd). Detta kan i värsta fall pågå i flera minuter och personerna visar inga tecken på att sluta efter uppnått resultat. Kan man inte förvänta sig lite mer diskretion, hålla handen framför, och vid större problem att lämna matbordet.

Jag har ibland (skämtsamt) sagt att jag tar med öronpinnar och börjar rensa mina öron eller rensa bort skiten under mina naglar.

Svar: Ständigt upprepar jag att tandpetande är en syssla för ensamseglare - i meningen att det inte går att peta tänderna i sällskap om man vill te sig hyfsad och normalt väluppfostrad. Det är som du skriver inte ovanligt med dessa engagerade tandrotare som ser saliga ut när de får loss en bit kalvstek eller äppelkaka och nästintill visar upp detta.

Hur ska någon vettig människa kunna tycka att det är roligt-intressant-behagligt att se och höra andras tandpetande? Handen för munnen hjälper inte. Inte servetten heller. Det är och förblir fel att peta tänderna i sällskap, och det är och förblir obehagligt att tvingas åse detta.

På ett sätt är ett beklämmande att du känner dig nödgad att påpeka skämtet med att du skulle städa dina öron eller naglar i sällskap.


Så sluta, snälla! Peta inte fram frukosten i min åsyn.

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Håller med! Hade gärna också sluppit att vara med på badhuset när folk rakar sig i duschen, till och med allt sitt könshår.

askan sa...

Hahaha, men jag håller med. Fast vill lägga till "snyta sig i näsduk vid mabordet" på listan, det tycker jag fan är vidrigt men alldeles för accepterat.

Catharina sa...

Åk då inte till Danmark! Här är det ofta kollektivt tandpetande efter maten. Utan skylande händer.

Unknown sa...

De skulle ha en " dansk skalle" enligt mitt förmenande!