lördag, december 04, 2010

My point proven... (tyvärr)

Faktum kvarstår. Jägare är de som är minst lämpliga att vara ute i skogen med skarpladdade gevär. Kanske ska jag vara glad för dessa snömängder som gör det omöjligt för mig att springa i skogen? Nu har de (igen) skjutit ihjäl en stackar oskyldig i skogen. En man på skidor eller en älg. Man skulle tro att skillnaden är uppenbar? Tydligen inte. Läs mer här och här.

Jag sprang istället en 1/2-mara på asfalt(snömodd) runt Bråviken. Rätt fint på sina ställen även om jag saknar skogen. Max fick tyvärr stanna hemma då hans tassar gör ont av saltet på vägarna. Det var ca -5-7C och solen tittade fram på sina ställen. Sedan indisk mat och kolakokning :-D

7 kommentarer:

Jägare sa...

Vettlöst och helt onödigt inlägg!
Tror du han skjutit skidåkaren med avsikt?
Statistiskt sett är det mycket få "icke-jägare" som blir ihjälskjutna av jägare men tragiskt när det händer.
Detta måste varit maximal otur.

Karin sa...

Nä, jag tror inte att han sköt skidåkaren på flit. Min åsikt är att jägare skjuter (så som ett gäng jägare glatt sa till mig när jag frågade vad de jagade: "Allt som rör sig") att de blir "bärsärkar" och bara skjuter. Att de är alldeles för oförsiktiga och dåliga på vad de gör. Jag tycker att statistiken som DN redovisar talar sitt tydliga språk. Att någon någonsin skjuts ihjäl under jakt är vettlöst och helt oacceptabelt. Att folk som rör sig i skogen ska behöva vara rädda för att bli ihjälskjutna är helt fel. Att jag känner mig portad från skogen oktober till januari blir jag sur över. Att de sedan har mage att säga att vargen är ett problem (http://karintanker.blogspot.com/2007/10/huka-er-nu-brjar-jakten.html) får mig att vilja kräkas. Drar jag nu alla över en kam? Ja absolut. Min blogg, mina regler :-)

Anonym sa...

Låter på dig som om jägare skjuter en salva med skott för att se om det träffar, vilket givetvis inte är fallet.
Och vad menar du med att jägare är de som är minst lämpliga att vara ute i skogen? Att vi är labila, agressiva och allmänt skjutglada eller?

Det är ju otroligt tragiskt att denna oskyldiga människa har blivit dödad under skidturen, chansen att detta skall hända är ju extremt liten, och du utsätter nog dig själv för större fara på vägen till träningen/joggingslingan.


Tror du verkligen själv att han såg skidåkaren och sköt ändå....herregud!!!
Men gnäll inte när du har krockat med en älg och är fastklämd....

Ja...jag jagar!

Unknown sa...

300000 jägare och över 2 miljoner privata vapen, naturligtvis finns det väldigt många olämpliga jägare därute. I detta fallet sköts dessutom skidåkaren på ett preparerat elljusspår, det finns definitivt en mycket verklig fara att vistas utomhus under den del av året det pågår jakt, och inte bara utomhus kulorna stoppas inte av väggar!

Anonym sa...

Otroligt osannolik och tragisk olycka. Skottet gick igenom älgen (dvs det var ett bra skott i det avseendet) men jägaren hade inget kulfång bakom älgen så skottet flög gud vet hur långt och träffade en människa. Felet här är att han skulle förvissat sig om att skottet landade i backen inte flög vidare. I vilket fall handlar det om maximal otur för offret.

Karin sa...

Åh så roligt!!
Jag trodde att jag hade en mycket begränsad läsarkrets och helt plötsligt har en massa okända (eller som inte vill göra sig kända) kommenterat. Kul! Kul att det man skriver berör.
Jag vet att jag var hård och enkelspårig i mitt inlägg och jag är den första att erkänna att mina fördomar mot jägare är "humongus"! Det finns säkert tonvis av bra jägare som är naturälskande hundmänniskor (likt mig själv). Har inte träffat några... Och som vegetarian av etiska skäl skulle jag (om jag åt kött) helst äta vilt. MEN! Det sker för många "olyckor". Han skulle ha sett till att skottet tog i backen. Men han gjorde inte det. "Skjutgalningen" tar över och många jägare verkar tro att skogen är laglös och att de kan strunta i regler. Ta vargjakten som ett exempel. 12000jägare för ett tjugotal vargar!? Och de (jägarna) har mage att tro att vargen är källan till alla problem!! "Anonym" 1, om vi hade haft fler vargar kanske älgjakten inte hade behövts?? Men det är inte det saken gäller, det är jägarnas inställning och oskicklighet. På vägen från torpet stod minst sex jägare (2km väg) utplacerade första jakthelgen. Kändes som att vi var under belägring. Nä, skärpning. Ingen ska behöva dö för att de är oaktsamma (och jag tror, likt jag redan påpekat men det verkar gå förbi, såklart inte att det var på flit...)

Karin sa...

och med "han" menar jag såklart "hon".