måndag, december 16, 2013

Kommunikationsproblem?

Inatt vaknade jag totalt invirad i vårt tjocka täcke inklämd mellan Peter och Max. Genomsvettig. Jag försöker krångla mig ur den "konong" som jag hamnat i och då vaknar (?) Peter (alt. pratar i sömnen...):
 
Peter (som känner att jag är genomsvettig): Är du sjuk?
Jag: Nej, jag är varm.
Peter: Stackars dig som är sjuk!!!
Jag: Jag är inte sjuk, jag är varm. Du och Max har typ sovit på mig.
Peter: Jag ska ta hand om dig när du är sjuk.
Jag: suck (ger upp kommunikationen).
Peter: kryper närmre.
 
Jag läste nyligen att forskning visar att många skulle sova bättre med skilda sovrum. Att man då slipper bli väckt av sin partner samt kan sova ostört i vilken ställning man vill. Jag tänker dock att den forskningen inte kan ha tagit med i beräkningen hur svårt det kan vara att somna själv, hur mysigt det är att småprata sig till sömns, hur skönt det är att få somna på någons arm eller få hjälp att värma upp kalla fötter. För att inte tala om få tröst vi mardrömmar (eller ett skratt vid lustiga prata-i-sömnen sejourer) :-) För om forskningen hade tagit med det skulle de aldrig föreslagit skilda sovrum. Inte för mig iaf. Trots att jag ibland vaknar i en hög av hund och äkta make. För annars skulle jag inte vilja sova alls!

3 kommentarer:

Mamma sa...

Han är bra rolig din Peter.
Jag tycker som du Karin inte skilda sovrum, står hellre ut med snarkningar o prat i sömnen.

Helena Nimbratt sa...

Vad roligt inlägg! Jag skrattade gott, tack för det! :-) (Och basolut inte skilda sovrum)

Ousa sa...

Bloggen Ultrabrdo önskar God Jul & Gott Nytt år!
Nu laddar vi för ett fint träningsår 2014!!