tisdag, juni 30, 2015

Veckans bästa

...tre saker (och det är bara tisdag! Lägger in en för onsdag med):

  1. Zara Larsson. Inte för att hon framför min typ av musik utan för att hon är så otroligt cool och inspirerande och en person som imponerar stort på mig. Hon är 17bast i en bransch där du är enormt utsatt som ung (kvinna) och hon bara vägra göra det lätt för sig. Hon står upp för det hon tycker är rätt, vägrar ta skit och vågar peka finger åt de som (läs: gubbslemmen) som trycker ned henne. Läs gärna hennes blogg (om ni missat stormen i media och på twitter...) om hur hon hanterar de män som vill örfila henne eller på annat sätt trycka ned henne med nedsättande tillmälen. Och nu pratar vi alltså om etablerade vuxna män som ger sig på en sjuttonåring. Två lysande blogginlägg hittas HÄR och HÄR. #backazara 
  2. Fotrally. En tävling som mest liknar nåt taget ur skräckroman "Marathonmarschen" av Stephen King. Du går tills alla utom vinnaren "stupat". Du får 20min /dygn för att använda den rullande bajamajan, annars ska alla gå i samma tempo. Förra året gick galenpannorna i 55 timmar!  Men anledningen att detta hamnar på veckans bästa lista är för att två av dem i år gick i 87 timmar och 45 minuter!!! G.A.L.E.T! Inte nog med det, bästa kvinna gick i 69 timmar och slog debutantrekord med 35 timmar! Ursäkta antalet utropstecken, men detta är helt galet. Jag framstår som helt normal i jämförelse :-)
  3. Mig själv. Jag tog mod till mig och sprang tusingar för första gången för i. år. Istället för att skämmas för detta är jag stolt som en tupp att jag gjorde det. Inte ens särskilt jobbigt och jag slog till med fem st med snittfart på 3:54 snabbaste på 3:50 (och detta var inte på bana). Detta är jag nöjd med, även om jag brukar ta dem snabbare, med tanke på hur länge sedan det var sedan sist...
  4. Vädret. Imorgon kommer värmen! Först blygsamt med 24C för att sedan öka till typ 30C på lördag! Tack gud. Jag kommer att jobba från torpet resten av veckan.

Inga kommentarer: