söndag, april 20, 2008

*69 och nummerpresentatörer

I den underbara serien "Cupling" finns ett avsnitt där Steve och Susan har gjort slut och då båda väntar på att den andra ska ringa. Vilket de gör men fegar ur och lägger på. Det enda som den andra parten hör är ett blixsnabbt pip från telefonen. Varken Susan eller Steve har nummerpresentatör, så ingen av dem kan med säkerhet veta vem som ringt. Hur som helst så urartar detta givetvis till nervösa nagelbitningar, gissningar och användande av *69 (dvs ring senaste nummret som ringt) för att sedan lägga på. Scenen är rätt kul och det är lätt att känna igen sig i den nervösa "harhanringt?" komiken.

Men, så slog det mig (konstigare saker har ju - som ni som känner mig vet - slagit mig förr) att om blott ett par år så kommer ingen att fatta den här scenen. Med stor risk för en hög tantfaktor: dagens ungdomar kommer inte att förstå den. Telefoner utan nummerpresentatör kommer att vara lika utdöda och glömda som bakåtvändabyxor (KrissCross, högstadiet... remember?), benvärmare (JO! de ÄR ute), magtröjor (tack och lov!) och ringbrynjelinnen.

Så kommer jag att sitta som en nostalgisk, patetist hasbeen (if I ever had been) och skratta och muttra om att "dagens ungdom har ingen humor".

Kan inte nån skjuta mig då?

Inga kommentarer: