torsdag, november 20, 2008

En sak jag inte förstår...

...är bensinpriset.
Jag tror jag kan förstå varför det höjs (eller, i alla fall ibland). Det kan vara skattehöjningar, krig i nått oljeland, andra allmänna oroligheter, stark dollar osv. Men. Sedan går det ned. Som nu.

Det har inte skett någon skattesänkning, det har inte blivit fred i nåt oljeland (eftersom det enligt vår definitioner inte pågår krig eller väpnad konflikt i ett visst oljerikt land som nästan dagligen utsätts för väpnade, ehhh "bråk") det har inte blivit färre "allmänna oroligheter" och dollarn är mycket starkare än i somras (då bensinen kostade 14pix...) MEN ändå så kostar bensinen nu drygt 10kr/l. Att sedan dieseln och bensinen kan gå upp och ned vid olika tillfällen fattar jag inte heller - båda utvinns ju av råolja!

Bara jag som tycker detta tycks godtyckligt? Jag ser framför mig en fet oljesheik med turban (jag har inga fördomar, nej) som uttråkat kastar en tärning: "Hoppsan, nu höjdes råoljepriset! (Fast bara för den råolja som ska bli diesel...)" Eller?


P.s. Missförstå mig inte, jag klagar inte på höga priser, jag är FÖR höga bensinpriser. Pulloter Pays Principle, PPP; den som skitar ned får betala för sig, välanvänd inom nationalekonomin. Jag fattar bara inte mekanismerna bakom prissättningen.

Inga kommentarer: