måndag, november 01, 2010

Åland Marathon!

Så. Då var det klart! Internationella debuten - done! Åland marathon 2010 avklarat (som btw gick samma dag som original maraton Marathon-Athen som btw firar 2500års jubileum).

Vi vaknade upp TIDIGT (starten gick kl:8.30...) till ett lätt duggregn. (och aningen konfunderade över vad klockan egentligen var. Finland ligger en timme före, men så byttes det till vintertid...). Efter att ha pinat i oss frukost (är alltid för nervös för att kunna äta ordentligt) joggade vi till start. När starten gick hade regnet upphört, men himlen var jämngrå. Banan var rätt så tråkig. En 90-väg med smal väggren (som de tillfälligt sänkt hastigheten på till 50). Några rejäla backar, de var långa men inte branta. Efter 17 km började det regna och efter 21km vände vi och sprang samma väg tillbaka. Jag höll strax under 5min/km tempo fram till 30km. Sedan gick det allt segare. Jag var blöt och framsida lår började göra ont.

Märkligt med maraton. Kilometerna är både mycket längre och mycket kortare än vanligt! De första 5km går supersnabbt (knappt 25 min)! Medan de sista km går superlångsamt (drygt 26km). Kändes som skillnad på timmar och inte minuter!

Jag kom i mål som femte dam på 3.37. Innan loppet hade jag satt under 3.45 som Godkänt, under 3.40 som Väl Godkänt och under 3.35 som MVG. Så ett VG känns ok. Jag hade det riktigt kämpigt på slutet och idag gör framsida lår riktigt ONT! Jag går typ som Christer Pettersson om någon minns? Spattigt och till synes utan styrsel i benen, fötterna som landar där de vill :-)

Sedan blev vi fast i tullen och höll på att aldrig komma hem, men det är en annan historia...

11 kommentarer:

Unknown sa...

Jag vet inte om jag ska gratta till fina tiden eller fråga om anledningen till tullstoppet först... ;)

LOPARJANNE sa...

Grattis till en fin tid och hoppas att tullen inte tog din medalj i beslag.

Jossan sa...

Grattis till en fin tid på Åland!

jennie sa...

Grattis! Bara kämpat ocgh en fin tid!

Mamma sa...

Grattis till en jättebra tid, det var så bra gjort.
Vad hände i tullen????

Ultrasandra sa...

Stort grattis! Bra kämpat!

Carina sa...

Grattis till en jättefin tid!!

Karin sa...

Tack! Ilskan över tullstoppet har lagt sig, får se om jag anser det vara en tillräckligt bra story för att orka skriva den...

Felicia sa...

Shish, fantastiskt bra jobbat!
Grattis!
/ Felicia

Annika sa...

Fantastisk tid! Grattis! :)

Karin - FitnessochHälsa sa...

Vad imponerad jag blir av dej!!!! Hur bra jobbat som helst! Jag tycker helt klart att du är värd ett MVG!