söndag, juni 26, 2011

Saker jag inte förstår.

"70 är 70 vid skylten" sa min körskollärare åt mig för (hjälp!) drygt 10 år sedan. Så va fan är då detta:



Detta illdåd som jag hitintills trodde var någon östgötsk tossighet har tydligen spridit dig i landet (detta Torsång). Numer är alltså inte "40" "40" vid skylten utan om 200m. De har alltså utvattnat hastighetsskyltsbegreppet och numer kan "40" betyda "40 nu" eller "40 sen". Bara jag som ser faran (och idiotin) i detta?

En annan totalt oförståelig grej är att bladlöss, som liksom likmaskar och bananflugor, helt plötsligt bara finns på ställen där de nyss inte fanns! Hur går det till och hur får jag bort dem?

En annan sak jag inte riktigt förstår är att oändligheten bland decimaltal mellan 0-1 är större än oändligheten mellan 1 och oändligheten. SAMT att om universum verkligen är oändligt (troligtvis oavsett hur stor denna oändlighet är...) så finns det ett oändligt antal som är precis som jag (i färg, form och åsikter) eftersom det bara finns ett ändligt antal sätt att sätta ihop materia på. Hängde du med?

I helgen har jag dock sprungit ett ändligt antal km, 35st, men de var OÄNDLIGT vackra! Från Ornäs till Falun längs Runns stränder och kring den vackra sjön Gläcken och i skogen kring denna.

4 kommentarer:

Jonna sa...

Karin tänker! Det gillas, läsa dina funderingar!

35 km - bra jobb! I ett stycke eller flera pass? Kan tänka mig att det var en väldigt vacker väg!

Unknown sa...

Dumma skyltar finns även i Nyköping. Ogillar! Kan man inte hålla uppsikt på vägen och sakta in lite lagom till skylten på vanligt sätt, precis som även min körskolelärare sa? Och framför allt - varför måste man TVÄRNITA vid skylten?

För extra partykänsla kan man kombinera skylten med en varning för fartkamera, oj oj...

Oliver Suljanovic sa...

Skylten betyder 40 vid skylten och 200m framåt. Inte 40 om 200m. Kanske en korsande väg el liknande?

Karin sa...

Nä, Oliver, det betyder den inte! Det är 40 OM 200m, för efter 200 m kommer en till "40" skylt. MEN detta missförstånd gör ju denna skylt än mer dum.