torsdag, september 29, 2011

Blog Award :-)

Jag har fått en Blog Award :-) Från ultralöparen Johanna på andra sidan "sundet"! Givetvis tänker jag svara, men tyvärr har en tjänsteresa till Flevoland i Holland (OTROLIGT platt! Varför har de inte en springa-snabbt-mara där?) och lägenhetsköparhelvette (nej inget klart) kom emellan.

Nu till frågorna!

1. Varför började du blogga?
Ja du, DET var en bra fråga! Jag var tvungen att gå tillbaka i bloggen för att se om där kanske stod någon anledning. Det gjorde det inte. Jag antar att jag ville testa på? Men jag hade inget flashigt syfte eller ens en målgrupp. Jag har heller aldrig försökt att "marknadsföra mig".

Bloggen har dock ändrat karaktär under åren och har kanske nu en mer tydlig "nisch". Jag skriver om mig och mitt generellt men med fokus på löpning. Jag försöker även lyfta fram aktuella frågor (oj så pretto det lät!) och då främst med fokus mänskliga rättigheter. Precis som att jag är vegetarian utan att inbilla mig att det påverkar köttindustrin nämnvärt så hoppas jag kanske att mina uppmaningar i cyberspace kanske, kanske påverkar någon? Löpardelen är mest för att det är kul och peppande.

2. Vilka bloggar följer du?
Alla som du kan se till höger samt några till. Jag läser alltid bloggar till de som kommenterar min blogg. Ibland bara en gång, ibland nästan regelbundet och inte sällan hamnar de till där ->

3. Favoritfärger?
Röd! Det är en snabb färg! Mina första löparskor som jag köpte när jag började springa lite mer var ett par knallröda PUMA som var kanoners! Människor som gillar att klä sig i rött är tydligen impulsiva och lätt aggressiva... Jag ser det mer som... framåtsträvande?

4. Favoritfilm?
Den italienska filmen "Livet är underbart"! I allt det fula och hemska beskrivs den renast kärlek! Till "Den gröna milen" grät jag 2/3 av filmen (och den är lång!) och ska aldrig se igen! Annars gillar jag bröderna Cohen och även (säkert sjukt ute att säga så nu...) Q Tarantino (i måttliga mängder och inte till maten). Avskyr komedier.

5. Vilket land/vilka länder drömmer du om att besöka och varför?
Åh, typ alla. Eller nej, jag har ett par undantag som jag bygger på starka fördomar om vissa länder. Vågar inte säga vilka. Har länge haft en dröm om att åka till Mongoliet, köpa en häst och rida ut över stäppen i ett par veckor. Givetvis ska hästen heta Djingis. Jag vill gärna se Transylvanien, bila bland vingårdar i Frankrike, bo på slott i Skottland och åka på safari i Afrika. Jag skulle även vilja se Nord Korea, världens mest stängda land.

Resa är härligt och jag är väldigt lyckligt lottad som redan varit på flera av mina drömställen; Sydamerika, Australien, Island, Karribien, Indien och nu senast i Whale Shark Country (Filippinerna). På tisdag blir det faktiskt Malta :-)

Men jag råkar även älska Sverige. Jag älskar våra djupa skogar och gröna mossa, våra vackra fjäll och mörka insjöar, våra ljusa blommande sommarängar, de små röda stugorna, våra blåbär och stora älgar och vilda fågla, våra vitsippor om våren och den gnistrande snön på vintern, de porlande bäckarna och de vita björkarna och, kanske framför allt, den tystnad och det lugn som allt detta ger mig.

Jag ger awarden vidare till:

Till fartfyllda Jonna! Min bloggkompis som jag träffat genom bloggen och sedan som hastigast i Vansbro. Jonna och jag har mer gemensamt än Dalarna har det visat sig och jag tycker att hon är en fantastisk människa som sprider sann glädje med sin blogg!

Till Jogg.se Jennie! Jennie kallas för Jojo, och det tycker jag stämmer bra! Vilka skador (operation av knä), sjukdomar (TBC) eller andra hinder som kastas i hennes väg så är hon strax på banan igen. Det är härligt att se!

Samt till Bragd-Andréa som födde barn och knep ett silver på Lidingö samma år! Hon och jag är därtill rätt jämna som löpare och det finner jag extra intressant! Andréa är en jättebra förebild för alla löpare som har fått (eller ska få) barn.

2 kommentarer:

Jonna sa...

Vad kul att få lära sig mer om dig Karin!!!

Ååååh, fick jag en Blog Award! Vad gullig du är, vad glad jag blir. Nu ska jag fundera på svaren! :)

Anonym sa...

Rotterdam marathon. Så platt det kan bli.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rotterdam_Marathon