onsdag, juni 25, 2014

Heaven or hell on the run?

Vi har alla dåliga dagar. Och bra (hoppas jag!!). Och likaså har vi nog alla bra och dåliga LÖPARdagar. Personligen är jag nog rätt jämn. Rätt jämn i humöret (glad som default, även om jag kan bli (rätt ofta) redigt förbannad på elakheter och orättvisor) och även rätt jämn löparmässigt. Om jag ska ut och bara springa några sk "junkmiles", dvs lagom långt och utan krav på fart (samt ej så kuperat/tekniskt) så hamnar farten i snitt på runt 5:15. För någon vecka sedan skulle jag ut på en morgonjogg i torpet och kom knappt upp i styrfart. Jag segade mig fram i 5:45-fart och gick i minsta backe. BLY i benen, ett pass att glömma. I helgen sprang jag långpass. Runt 30km skulle jag kuta och benen fick själv välja fart (vanligtvis brukar jag annars dämpa farten något i början av långa pass för att inte slita så mycket). Passet landade på 31,5km i 5:15-tempo och det kändes lekande lätt - ett pass att minnas. Och detta trots x antal skurar med isande kallt regn.

Ikväll var det intervaller med klubben. Pyramid. Tyvärr kör klubben intervaller kl 20:00 och inte för att jag är tidig i säng, men vid den tiden gillar jag att chilla med mina killar. Desutom kom jag tidigt från jobbet och var hemma redan 15:30 - bara att sitta å vänta tills 20:00? Med klubben får man draghjälp och sällis, samtidigt som jag blir löjligt nervös inför de passen (laddar). Jag kompromissade och sprang pyramiden själv :-) Friidrottsbanan var stängd så det fick bli på gångväg. Benen var om inte bly så järn, segt från första steget, Men jag hade verkligen behövt draghjälpen, S Å segt. Men även om jag är missnöjd med snittet 3:47 på 200-400-600-800-1000-800-600-400-200 (knappt under 4 på tusingen) så gav jag inte upp utan kämpade på. Och, som sagt, vissa dagar är jag bättre än andra, träningen ger nog lika mycket ändå.

Har du bättre och sämre dagar? Vad händer då? Har du några tips för att "komma ur" svackor?

Inga kommentarer: