lördag, november 22, 2014

Varför ultraintervaller?

Har läst på jogg och någon blogg att man ifrågasätter ultraintervaller. Det kan man absolut göra. Jag tycker att de flesta aktiviteter som kräver att man går upp 03:00 går att ifrågasätta... Det har efterfrågats någon form av "vetenskaplighet". Det kan jag inte redogöra för. Dock kan jag bjuda på empiri efter att ha testat (snart) tre gånger.
  • Ultraintervaller ger åtta mil i benen, men är långt mer skonsamt än åtta mil i ett svep. För oss kilometerknarkare är detta guld :-)
  • Det är på ett sätt lättare att springa 8x10km istället för 1x80km. Såklart subjektivt, men att orka enbart en mil (i taget) är lättare att ta än att ge sig ut på 80km...
  • Det är dock en rejäl träning av viljestyrkan att gå upp 03:00 för att springa en mil i beckmörkret = Pannbensträning.
  • Som ultralöpare är det bra träning i att äta under träning.
Nyss har jag (och delvis Max) fixat den fjärde. Jag dricker te och äter yoghurt med müsli. Har tagit vitaminer och probiotika (magen ogillar UI...). Det blir nog en kaka också innan nästa vid 12:00. Bara hälften kvar, nu blir det nedförsbacke härifrån :-)

Inga kommentarer: