söndag, januari 18, 2015

Vintertrött?

Mörkret som omger oss nästan dygnet runt på den här delen av planeten vintertid är ett gissel tycker jag och många med mig. Många känner sig extra trötta under vinterhalvåret och en del påverkas än mer och känner sig nere eller blir tom deprimerade.

Mörkret brukar påverka mig rätt mycket, trötthet men framför allt brukar det kännas så tungt, ja nästan sorgligt när solen försvinner strax efter lunch. Inte sällan känns det esom en smocka i magen när jag kikar ut genom mitt fönster på jobbet och ser in i ett kompakt mörker. All ork att hitta på nåt efter jobbet rinner av mig och tröttheten kommer smygande. Som sagt, jag vet att jag är långt ifrån ensam om detta.

Men. I år har jag inte alls drabbats av detta! Jag vet inte varför men jag har några teorier (vilken tror du stämmer?):

  1. Jag har moffat vitaminer sedan sent i somras. Både multivitamin samt extra D och B. Jag har dock ätit vitaminer under vinterhalvåret även andra år, möjligtvis inte så här strukturerat...
  2. Vi var i Spanien i september. En extra dos solsken alldeles innan mörkret helt enkelt.
  3. Eller var det kanske att sommaren var så bra i år att jag var fullladdad med sol, uteluft etc?
  4. Vi var även i Afrika nästan hela januari vilket gjorde att min totala vinterdos 2014 blev kortare.
  5. Eller (och denna förklaring känns lite sorglig om den är rätt) var det pga att jag hade så fanatiskt mycket att göra i höst och att all övertid och helgarbete gjorde att jag knappt hann tänka på att solen försvunnit?
Hur har din vinter varit? Mörk och deppig, bättre än vanligt eller status quo? Varför tror du att jag påverkats så lite i är (eller har det bara ännu inte hunnit komma ikapp mig?).

Idag motade jag mörkret ur mig än mer med 28,5km i strålande sol, med härligt sällskap (NocOut) och 5-tempo!

1 kommentar:

Johan Renström sa...

Jag tror mest på 2 och 4. Solljus är så otroligt viktigt.