tisdag, oktober 17, 2006

IT WAS MEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ok, här kommer lite av en skrytblogg.

Jag har sedan v. 40 varit lite av en nagel i ögat på våra kära teleoperatörer. Tre, Telia och Telenor erbjuder nämligen en tjänst att du kan skicka sms med dold avsändare. Varför då undrar du säkert då och de undrade vi oxå. Vi kom på två anledningar:
  1. För att du vill skojja med någon
  2. För att du vill vara jävligt taskig/hota/trakassera/mobba någon

Vi (Byrån mot diskriminering där jag jobbar) tycker givetvis att no. 2 överskuggar ettan med hästlängder, sms-mobbing är även ett stort och växande problem enligt t.ex. FRIENDS och BRIS. Med anonyma sam kan heller ingen ställas till svars.

Det visade sig att vi var mer påhittiga än teleoperatörerna som inte kunde komma på några anledningar till tjänsten alls förutom lama: "Tjänsten är NOG dyr att ta bort. Säkert blir det jättekrångligt också" och "Det är för att kunderna ska kunna skicka anonyma sms" (precis, men varför?).

Jag bad dem då ta bort tjänsten. De skulle se över detta. Då de sett över detta utan att höra av sig ringde jag och tjatade. Tillsist tröttnade vi på det och ringde DN och hörde om inte de tyckte att detta borde bli publikt. Det tyckte dn:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=581187&previousRenderType=6

Som ni märker tyckte tre då att tjänsten borde tas bort och telia följde snart efter (kommer i DN imorgon, jag tror nog inte jag kommer attt glömma att lägga upp den artikeln ;-) !). Telenor håller på att (igen) ser över frågan.

Nyheten om detta var även på morgonnyheterna och på ekot under dagen. Riksmedia.

Min idé. Mitt jobb. Min förtjänst.

It was me. Även om DN ger cred till Friends så var det jag som ringde dem (de är väldigt glada just nu...) It was me. Jag är glad.

1 kommentar:

Frida sa...

coolt!!!!