måndag, oktober 02, 2006

Elaka svampar...

Nu börjar det verkligen bli höst här. Det regnar och är mulet och flera mornar har jag vaknat och tittat ut i en ogenomtränglig vit dimma.

Det som är bra med hösten är svampen. Inte för att jag är så superförtjust i att äta svampen utan mer för att jag gillar att plocka den.

Jag är dock långt ifrån en svampexpert och håller mig till säkra kort. Jag har även "studerat" lite giftsvampar för att veta vilka jag INTE bör plocka. Till exempel denna, "Lömsk flugsvamp:

"Lömsk" det låter som om den är giftig på flit och att den gör sitt bästa för att likna ätliga svampar för att stackar små oskyldiga plockare ska plocka fel och haha! Förgiftad!

Fast det här med giftsvamp är faktiskt inget att skoja om, så här står det om "Toppig giftspindling":

Symptom: Först 3-7 dagar efter förtäring visar sig de första förgiftningssymptomen i form av brännande törst, trötthet, huvudvärk och smärtor i buk, rygg och muskler. I samband med insjuknandet kan också en ökad urinproduktion ske, som senare succesivt avtar för att slutligen helt upphöra. Ett stort problem ur behandlingssynpunkt är att symptomen inträder relativt sent. Ibland kan det dröja ända upp till 14 dagar (!) efter förtäring innan de första symptomen inträder. När man väl konstaterat en orellanin-förgiftning, och patienten väl kommer under behandling, är det ofta redan för sent att reparera redan uppkomna skador på njurarna. En del patienter kan dock hämta sig och återfå en mer eller mindre normal njurfunktion.

Det må vara jättekul när man hittar det där perfekta svampstället och bara kan plocka korgen full, mn när du INTE gör det, så vida du inte är helt säker på vad det är du plockar, plocka ingen ersättningssvamp...

Dagens citat:


När du trillar ner på någon räcker det inte att säga att du inte kunde hjälpa det, när allt kommer omkring kunde denne förmodligen inte heller hjälpa att den hamnade under dig.

- Nalle Puh -

Inga kommentarer: