fredag, juli 20, 2007

Back to the roots!!! Vandring i Borgafjäll (del 1)

Min Morfar var från Dabbnäs vilket ligger i Norrland, ganska nära Dorotea (iaf med norrländska mått mätt ;-p) och än närmre Borgafjäll, även ganska nära Jämtland (nu vet du precis va?). Jag har aldrig varit där, så därför ville jag besöka hans hemtrakter nu i sommar. Jag och Peter bestämde oss för att även uppfylla en annan dröm och bege oss ut på fjällvandring. Vi tog enormt mycket bilder, här kommer några:

Peter och Max i början på vår vandring!

Ett vackert vattenfall som vi stötte på

Så här griniga blir de då det regnar vid lunch... (jädrans dåliga ÖB-kök tog 1000år att koka vatten med...)

Mina fina killar...

Jag korsar en bro! Max tyckte att de var superläskiga!

Karin + Peter = sant!
En Jåkk och en massa snö i bakgrunden, och ja, det var Juli...


Peter och en MASSA snö... det var inte riktigt väntat måste stadsbon i mig erkänna...

Peter och Max, men i bakgrunden ser ni målet för vår dagsetapp, slipskistugan som ligger mitt på fjället (är till för renskötande samer) vid sjön Slipsikken, 15km från Sutme där vi påbörjade vår vandring. Vi nådde stugan runt 16-tiden och då hade vi vandrat sedan 9.30, med avbrott för lunch och fika vid ett gammalt samefäste.

Max vid Slipsikken

Max var den av oss som var värst drabbad av knott, mygg och broms, hans stackars snopp såg ut såhär varje kväll...

Kvällsutsikt från vårt fönster i slipskistugan. Boendet där var värsta lyxen, en riktigt bra kamin som gjorde det riktigt varmt, mjuka madrasser, duntäcken och kuddar... Fast ändock var det svårt att sova när det var ljust hela natten!!! Coolt!

Fler bilder kommer, detta var ju bara dag 1!! (vill du förstora dem så är det bara å klicka på dem!)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar ha varit jättehärligt! Bilden på max & peter när de surar är verkligen jätterolig! :) Ska bli kul att se ännu flera bilder.

Anonym sa...

Många fina bilder, va härligt det ser ut :) ser fram emot resten av bilderna

Anonym sa...

Ni verkar haft det underbart. Fina bilder att minnas till :) Om ni gör detta fler gånger så kan du prova att smörja tjärsalva(tass-salva)på Max för att undvika knott och myggbett...