onsdag, juli 25, 2007

Lindblomsgrönt i köket!

Äntligen har jag fått ändan ur och ska måla om i köket! Jag hade sedan länge bestämt mig för att måla en fondvägg grönt och har faktiskt gjort några halvhjärtade försök att kontakta hyresvärden för att höra om det är ok. Men de är förbaskat svårt att få tag på "väggmålningskillen" så jag gav ganska snabbt upp... Tapeten är skitful som det är nu så tycker de inte om det kan de stå för nytapetsering... (In my dreams, he he.)

Nu har jag köpt färg och ska börja måla snart. Blev dessutom hjärtans glad när han sa att jag inte borde göra något förarbete när man målar på tapet *lat*.

En sak som jag tänkt på nu när jag har en del tid på mig att tänka är att varför kan man komparara färger? Om ett hus är ljusrött och det målas i mörkrött blir huset verkligen rödare då??? Är ljusrött mindre rött än mörkrött?? Det är ju båda rött...

Eller om huset är rött med vita knutar om man får för sig (av oförklarlig anledning...) att måla knutarna vita, blir huset rödare då? Vad är mer röd/rödare än röd?

Dagens citat (ang att måla väggen och vara glad för att slippa förarbete...) kommer från min farmors mamma Anna. Jag har själv aldrig hört henne säga det, men min farmor har berättat för mig. För er som är lite tröga och inte fattar så syftar citatet på att man ska göra saker å ting (på den här tiden så tillverkade man ju mycket själv; sydde, snickrade osv) ordentligt från början och inte försöka gå en genväg:

Man har saker längre än man gör dem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med ny färg i köket, vi gjorde om för nåt år sedan och har också grönt i köket men vet inte riktigt vad man ska kalla den gröna :)

Dina färgfunderingar var lite krångliga tycker jag...

Anonym sa...

Dags för en uppdatering här tycker jag! :) (ok jag erkänner, jag tjuvläser din blogg utan att kommentera regelbundet ;) )

förresten, för att svara på en gammal fråga.. chloeweb har försvunnit pga klantighet :D men jag hoppas den är tillbaka snart!