måndag, augusti 22, 2011

Folkbladet från stenåldern

Läste om Kraftloppet i Folkbladet och satte morgonkaffet i halsen. Varför? Jo, först beskrivs det vinnande herrlaget i stafettens bra insats, sedan Mikael Z fina vinst (och personbästa) på maran och sist men inte minst Jonas seger i den tuffa 72km klassen. Artikeln går att läsa här.

Varför upprör då dessa fina insatser mig? Det gör de inte.

MEN FOLKBLADET GLÖMDE JU HÄLFTEN AV RESULTATET!!

Tjalves damlag vann stafetten för fjärde året i rad! Maria Lundgren vann 72km klassen på en av de bästa tiderna genom loppets historia (hennes tid slog alla utom två herrar) och Malin Annebäck från Stockholm vann maratonklassen på en fin tid. Dessutom fanns det en Mix:ed klass i lagstafetten också.

Ursäkta men är Folkbladet från stenåldern eller? Om man läser artikel så skulle man ju tror att det var en tävling enbart för de med snopp. Inte ett ord om damresultatet och inte en enda bild. På ren svenska: så jävla dåligt.

17 kommentarer:

Jonna sa...

Bedrövligt!!! Hör av dig med ett mail dit?

Anonym sa...

HÅLLER MED!!!! Hälsar Karin Jackson

Ultrasandra sa...

Ring dom!!!

Sofie S sa...

Dåligt! NT var i alla fall liiite bättre. Där fanns bild på Maria Lundgren och de nämde kort att Tjalves damlag vann. Men inte ett ord om Malin i marathonklassen. Mest fokus på herrarna, så klart...

Grymt bra gjort av dig på ultran Karin. Jag är imponerad!!

Sofie RW sa...

Grrr. När jag åkte längdskidor brukade vi ibland raljera om att upplägget på tävlingarna ofta var så att alla juniorer och damer fick starta och åka klart först. Sen började den riktiga tävlingen, alltså herrarna. Tycker också du ska ringa dem!

Sofie RW sa...

Förresten - Grattis och väldigt fint lopp du gjorde!

Karin sa...

Jag mailade givetvis Folkbladet på en gång (såg till att spamma dem med mail både till sporten, redaktionen och ansvarig utgivare). Deras, föga imponerade, svar var: "Det var vår Finspångsavdelning som skrev. I papperstidningen finns även damresultat med i resultatlistan." Som om det vore ett (rimligt) svar.

Blir så jäkla trött på sådant här... Föreslår att fler hör av sig om ni tycker att frågan är viktig.

och förresten, tack för beröm!

Ousa sa...

Som vanligt...så jevla trist! Brukar kika i sportbladet...och alltid samma vinkel. Alltid!

Jonna sa...

Jag kan höra av mig dit också, vad är mailadressen?

Karin sa...

Jag mailade till typ alla på denna sida: http://www.folkbladet.se/kontakt/omfolkbladet/

:-)

LL sa...

Ja, det är så typiskt! Alltid samma visa! :-( Tråkigt!

Höjdaren sa...

Skicka in inlägget som en insändare också, har du tur tar de in det. Även om de skyller på lokalredaktionen vore det bra om fler fick läsa dina åsikter.

B sa...

Rubriken är ju faktiskt "Redo. Spring!"

Perhaps they will redo it in spring?

Malin Annebäck sa...

Ler :-) Min Pappa, Hans Annebäck, var så stolt över att ha båda sina barn på prispall den dagen. (Min bror kom 2:a efter Micke). Vi är uppväxta i Finspång där tävlingen var och vi trodde nog att det skulle stå en liten notis men... Stenåldern ;-)(Inte viktigt för mig men som sagt - måste man ha snopp?!)

Hans Annebäck sa...

Hej Karin !
Bra att fler än jag reagerade på reportaget. Jag sände bifogat mail till chefredaktören:Hej !

Jag har idag läst Folkbladet, både på nätet och pappersupplagan. Med speciellt intresse har jag läst reportaget om Kraftloppet i Finspång.
Jag tror mig aldrig tidigare ha läst ett sportreportage som är så klart manschauvinistiskt som detta reportage. På samtliga manliga segrare såväl i stafett, individuellt
72 km och marathon finns bilder och intervjuer medan segrare i mixstafett, damstafett, damer individuellt 72 km och marathon
inte vare sig nämns eller finns på bild i reportaget. Det enda ställe där det på något sätt framgår att även damer deltog är resultatlistan.
Jag anser detta vara ett flagrant exempel på diskriminering och jag hoppas, men vågar inte tro, att detta är ovanligt i er tidning .

Med vänlig hälsning
Hans Annebäck
På detta kom följande svar:Hans,
Bevakningen av Kraftloppet hade kunnat vara mycket bättre och mer allsidig. Det har du rätt i. Vår chef i Finspång tar tag i saken.
Tack för att du påpekade detta.


Med vänlig hälsning
Widar Andersson

Tilläggas kan att NT inte var mycket bättre och jag dessutom tipsat NT om att såväl den blivande ettan i damernas mara som tvåan i herrarnas var "hemvändande" Finspångare.

Karin sa...

Otroligt att de inte publicerade en ursäkt när det nu var fler än jag som fick kräkkänningar av detta...

P.s. Bra jobbat Malin!

Malin Annebäck sa...

Tack detsamma Karin, grymt bra presterat :-)