torsdag, mars 14, 2013

Blod på händerna

I julas köpte jag en cykelhjälm. Det kommer jag säkert tycka är väl använda kronor när jag drattar på skallen och spräcker hjälmen istället för skallbenet. Fram tills dess får den mig att känna mig hopplöst ocool. (och ni ska bara veta hur ocool jag vanligtvis känner mig!). När jag idag kikade på vigselring kändes det närmast ovärdigt att stå där bland diamanter och ädla metaller med en cykelhjälm under armen. Som en sexåring.

Detta med ring är svårt. Men något som är viktigt för mig är att min ring inte ger mig blod på händerna i form av blodsdiamanter. Jag har försökt kolla upp detta och så vitt jag förstår är hela EU med i Kimberlyprocessen som då ska garantera att handel inte sker med konfliktdiamanter. Men, att inga diamanter inom EU skulle vara från konfliktområden (särskilt med tanke på att dessa diamanter är billigare) känns nästan för bra för att vara sant... Juveleraren jag träffade idag menade att inga sådana garantier kan ges, och han borde ju snarare försöka övertala mig om motsatsen. Någon som vet mer om detta som kan ge råd? Och jag tycker inte att diamanter från Australien eller Kanade per definition är bättre, för fattiga fd. konflikthärdar (så som Sierra Leone) kan diamanthandeln vara ett sätt att lyfta landets ekonomi.

Avslutningsvis ett råd från juveleraren, ta av dig ringarna när du tränar! Han sa med både förskräckelse och harm i rösten att vissa inte ens tog av sig sina ringar när de gick på gym. Jag stoppade ned vänsterhanden i fickan för att dölja hantelmärkena på förlovningsringen, tog min cykelhjälm och gick...

En sådan kanske? Eller är den too much? ;-) Diamant med diamant liksom...

2 kommentarer:

Johanna sa...

Hehehe, min förlovningsring var inte många dagar gammal innan jag hade första skråmorna av hantlar på den. Tar nog av den nu när jag tränar med fria vikter, men inte då jag springer eller tränar med sånt som inte har räfflade handtag.

Tänkte för övrigt inte alls på diamanternas ursprung när jag valde ring. Hade inte ens tänkt tanken faktiskt. Får väl skämmas lite... När gifter ni er?

Unknown sa...

min förlovningsring är alldeles skrapig, tar aldrig av den vid träning... men den dagen (om) vi gifter oss, kommer jag nog inte ha kvar denna ringen, det var liksom lite budget-studentekonomi-ring så vill nog inte ha den hela livet på fingret. hoppas du hittar rätt, har inga råd att ge tyvärr!