tisdag, september 02, 2014

Om att hata och hota anonymt

År 2006 gjorde jag praktik på Byrån mot diskriminering. Jag lyfte då detta med anonyma sms och kunde enbart se två skäl till att skicka anonyma sms 1) för att skoja med någon eller 2) för att man vill säga något man inte vill stå för så som mobbing eller hot. Ett elakt sms från en okänd avsändare kan du inte skydda dig mot och på så sätt kan mobbingen fortsätta ända in i sovrummet (och kanske från en vän?). Jag satte press på telebolagen som hade denna tjänst och jag kan (rätt så stolt) säga att efter kampanjen som jag drev så valde samtliga bolag att ta bort dennatjänst! Så nu måste alla mobbare stå för vad de säger. Jag tror på intet sätt att detta fått slut på mobbingen, men det ströp en kanal och tvingade till öppenhet. 

Det är därför med sorg i hjärtat som jag idag ser på nyheterna och de berättar om appen secret som möjliggör just det som jag uppmärksammade som ett problem och fick bort. Se inslaget på TV4 Nyheterna här. Rektorer och föräldrar i Malmö uppmärksammar nu till att polisanmäla och i Brasilien är appen förbjuden av just dessa anledningar. Det enda fegare än mobbing och att ge sig på den som är svagare måste vara att göra det utan att våga stå för det.

Inga kommentarer: