onsdag, januari 16, 2008

"Handlar jämlikhet om färgval?"

Först och främst, NEJ, jag brukar inte i hemlighet surfa runt på "Om barn"-sidor. Det blev bara så, jag har ingen bra förklaring.

Nåväl, jag lyckades alltså komma över en artikel i DN:s "Allt om Barn" skriven av Tilde de Paula. Där frågar hon sig om jämlikhet har något med föräldrars färgval att göra. Jag undrade genast vilken färg Tilde menade? Jämlikhet har ingen direkt färg för mig, möjligtvis då röd, blå och vit likt franska flaggan då ordet får mig att tänka på franska revolutionen och dess slagord: jämlikhet, borderskap och frihet!

Fast, läser man artikeln så visar det sig att hon pratar ju inte alls om jämlikhet, definitivt inte om franska revolutionen utan om föräldrars färgval på kläder till sina döttrar respektive söner - rosa eller blått. Tilde skriver alltså om jämställdhet (!).

JÄMSTÄLLDHET betyder innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet. (källa: NE.se)

JÄMLIKHET är alla individers lika värde. I politiska sammanhang avser termen ibland även individernas lika inflytande och lika sociala förhållanden. (Källa: NE.se)

Visserligen har termerna delvis med varandra att göra, men där finns även väsentliga skillnader! Detta påpekande kan ju tyckas aningens Besserwisseraktigt, må så vara, sakfråga anser jag dock inte ligga i detta. Tilde, jag tror inte det påverkar jämlikheten om du använder rosa eller blått, jag tror faktiskt inte det påverkar jämställdheten heller. Däremot är det ju befängt att påstå att tjejer vill ha rosa och killar blått av någon annan anledning än att de fostrats (av föräldrar, kompisar, TV osv) att tycka så. Det är ju snarare där sakfrågan ligger: varför klär vi våra döttrar i rosa och killar i blått?

Inga kommentarer: