torsdag, oktober 18, 2012

Det finns förbättringspotential...

...för en dag som börjar 5:30 med en hundspya i sängen (jag vaknade av att jag la fötterna i den).

Annan förbättringspotential är mångfald. Många håller med om (inte Jimmy Åkesson) att mångfald berikar. Det finns studier om att mångfald är ekonomiskt lönsamt. Så varför är det då så jäkla svårt? Och framför allt, vad gör vi åt det? En lätt sak är att strunta i mångfaldsplaner och gräva där man står.

Jag tänkte be dig göra ett test. Titta på dig själv, sedan tittar du på dina vänner (fuska inte med arbetskamrater och bekanta!). Hur många av dina vänner är väsentligt olik dig? Då menar jag inte utseendemässigt... Jag erkänner rakt av att de flesta av mina vänner i många avseenden är en kopia av mig: heterosexuella, vita, högutbildade, icke funktionshindrade kvinnor.

Men det kan ju inte jag ha påverkat? (eller?!?)

[Edit: frågan ovan är alltså ironisk...]

7 kommentarer:

Anonym sa...

Klart du har påverkat det. Det är en nog studerat område inom psykologin:
http://gpi.sagepub.com/content/early/2011/07/05/1368430211410751.full.pdf+html

Anonym sa...

"ett noga" - lite för snabb på tangenterna där.

Karin sa...

Hej anonym! Som jag nu förtydligat var min fråga högst ironisk... Vem skulle ha påverkat det om inte jag själv? Det är ju bland annat därför som män i företagstoppen tycks föröka sig (man anställer en person lika en själv...). Den enda som kan förändra är jag själv. Så klart.

Ps. Du får gärna skriva vem du är :-)

Jonna sa...

Jo visst är det så... jag har inga nära vänner från andra kulturer t.ex. Hade grannar här i hyreshuset förut från Irak som vi umgicks lite med, de har tyvärr flyttat nu.

Anonym sa...

Vilket tråkigt liv du måste ha??
/AnnaKlara

Ingmarie sa...

Hm... Måste tänka efter.. Det beror på vad man definierar som "vänner" också. :-)
Nära vänner har jag en handfull och jo, de är nog väldigt lika mig förutom att åtminstone en är homo. :-)

När det gäller "bekanta", såna som jag gärna umgås med men inte ringer när det är k-r-i-s är både hetro- och homo. Ljusa och mörka. Tränande och absolut icketränande. Vego/köttätare. Yogi/icke yogi. Arbetslös (och fattig)/arbetare (och högavlönad). Funktionshindrad/icke funktionshindrad.
Har barn/har inte barn. Har djur/har inte djur.
Men däremot har jag ingen rökare eller blåblodig i "min krets". ;-)

Karin sa...

Hej AnnaKlara, ja, en av anledningarna till att jag tar upp det är ju at jag ser det som ett (personligt och strukturellt) problem. Sitter du kanske inne med lösningar? Hur ser det ut hos dig? Du kanske har en massa vänner som inte är som du och inte enbart ett par stycken? Kul å bra jobbat.