tisdag, maj 02, 2006

En prickig hund!?!

Idag var vi hos veterinären på återkoll. (By the way rena rånet!! 540pix för ett urinprov! Men säger du kanske, att fixa ett urinprov på en hund - som dessutom är livrädd för vetten - kan ju inte vara lätt? Nej säkert inte. Just därför hade JAG med ett. Var där i 10min, pratade med veterinären som hällde över Max kiss från min syltburk till ett rör, skrev en adress på ett vadderat kuvert och klistrade på två frimärken (med klister på, han slapp tom slicka...). Sen hade han mage att ge mig kuvertet för att posta + en fin räkning på 540pix... som 0m inte det vore nog kommer vi även att få en räkning från SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) på typ lika mkt. SÅ det enda jag betalde honom för var paketering av kiss... madre mio!)


När vi gick ut därifrån satt två kvinnor och en katt i väntrummet. De vill hälsa på Max som går med på detta (vem som helst förutom livsfarliga veterinären!). Jag håller på och sätta på mig jackan då jag inser att den ena kvinnan ser väldigt imponderad och förvånad ut.

"Jag har då aldrig sett en prickig hund" utbrister hon.

"Inte?" säger den andra kvinnan, lika förvånad över detta.

"Näää" säger nr 1 med efter tryck.

"Alltså, han ska se ut så. Det är en dalmatiner." Nr 2 kollar generat på mig och Max. "Har du aldrig hört talas om den 101 dalmatinerna?" Försätter hon.

"Ska han?! Nääää!" Nu är nr 1 riktigt impad, Max är givetvis förolämpad (och fortfarande lite rädd) så vi går.

Så, Mr Disney, här har du en kvinna som levt cirkus 40år utan att ens ha hört talas om Pongo! Och visst det är konstigt (tycker iaf jag som är uppväxt med färglagda djur som Musse, Pongo, Lufsen och Kalle) men kom igen, Dalmatiner är inte ens särskild ovanlig annars heller! Vart har hon varit i 40år?

Annars har vi idag varit ute och sprungit en lång vända samt haft grym ångest för c-uppsatsen. Därför får dagens citat komma från en bok vi använder; Women and politics in Latin America:

Citatet syftar på " UN Decade for Women" (1976-1985) och är hyffsat ironiskt men speglar ändå världen ganska bra...

"After a millennium for men we had a decade for women"

Inga kommentarer: