fredag, maj 26, 2006

Jag är en nörd!!!

Vissa av er kanske inte alls blev förvånade över detta plötsliga (?) utrop. Jag har förvisso aldrig varit särskilt hipp, men det fanns ju en tid då jag hellre skulle dö än göra vissa saker, ha på mig somliga kläder eller uttryka mig på ett särskilt vis. Detta var en tid då jag högtidligt svor att jag aldrig skulle bli en så (som typ mina föräldrar...) som sa: "Men vadå, det är väl inte så farligt? Och det spelar ju ingen roll vad andra tycker? Du ska ju bara ha byxorna i stallet..."


Jag kunde inte riktigt förstå att de inte INSÅG hur nördiga de var och jag var såååå glad att jag minsan aldrig skulle bli som de. Till saken hör att jag var aldrig särskilt extrem, jag hade ganska vitt dragna gränser för vad som var ok (kunde, och kan, till skillnad från många gå ut utan smink...) så det som inte var ok för mig var VERKLIGEN (tyckte jag då) över gränsen för normalt beteende.

Nu, är man där, där jag svor att jag aldrig skulle vara, där jag upprepar mina föräldrars ord "Det är väl ints så farligt, jag bryr mig inte om vad andra tycker." På nåt vis känns det givetvis bra att skita i vad andra tycker, men någonstans inom mig skriker tonårstjejen:

-Jag visste att det skulle bli så här!! De har förvridit hjärnan på dig! Du skiter inte i vad andra tycker, du har bara FÅTT FÖR DIG det. Jag har försökt hindra dig från nördträsket men du klampar - hypnotiserad av mjukisbrallor, bekväma skor, ohippa semestrar och fula solbrillor - ner på eget bevåg! Tag dig samman människa, du är ju för fan på väg att bli gammal!!!

Och, jag kan faktiskt inte låta bli att undra; när hade jag egentligen rätt? Har jag vuxit, mognat och blivit smartare? Eller, hemska tanke, har jag vuxit FAST i vissa tankegångar, gett upp och helt enkelt blivit bekväm eller mainstream? Har jag blivit gammal?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja. Du har blivit gammal, nördig fast inte mainstream! Det är nog jag som har smittat dig med min "jag bryr mig inte"-attityd. Vad är det förresten för ohippt med att åka på semester till ett dalmatinerläger?? Jag tycker att det är vi som är coola och alla andra nördar!!!

Anonym sa...

vad är det för fel på mjukisbrallor och bekväma skor?! ;) du vet, bara det är bekvämt och så så behöver du ju inte bry dig om vad andra tycker. och vad är det för fel på semester till vårgårda (som för mig innebär några få mil!) nä, allt låter helt ok tycker jag. -emelie, som nyss varit och handlat i mjukisbrallor (med hål!) och inget smink. :D

Anonym sa...

Heh det låter inte speciellt nördigt alls. Fast visst, det beror väl på vad man jämför med.

Anonym sa...

Ja..jag har mjukisbrallor nu. Tycker det är svinskönt. Och msidigt att ösa ner hundgodis i fickorna också:D

Karin sa...

He, he... Ohippa semestrar var mest ett exempel. Att åka till kreta och gå på grisfest ist för att åka till Nya Zeeland och hoppa bungey jump typ. Sånt som man gör då man blir bekväm och inser att man faktiskt måste fixa saker själv snarare än "all inclusive." Fast det var nog att överdriva, så långt har vi ju inte sjunkit ännu... Men att Tånga Hed skulle vara ohippt, tja... det får stå för er :-D

Anonym sa...

Välkommen till hemmet med stor H. Vi är alla nördar. Det bor en nörd i alla.

Anonym sa...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»