fredag, mars 16, 2007

Mamalapuram - bland tempel och stenfigurer

Jag, svettig och blot efter ett dopp i poolen


Hej!



Nu ar jag pa en minisemester i Muamulapuram (prova sag det snabbt!) Har finns manga vackra tempel och stenuthuggningar. Det saljs vackra grejor och allt ar billigt, om an dyrare an i Chennai. Jag kom hit med en buss (2tim) som kostader 3kr och bor faktiskt pa ett hostel med pool (70kr/natt) havet ar ganska farligt att bada i pga undervattensstrommar.


Mitt rum!

Chennai var en bullrig, tungt trafikerad, svettigstad med ett hogt tempo. Fast kanslan av att dar bor 4miljoner infan sig inte riktigt... Omojligt att ta sig fram till fots da trottoarerna bortprioriterats... Bussen hit var utan dorrar och fonster for aven det ar val knappast nodvandigt? Det blir ju sa svart att hanga ut genom dorren, och endast halla i sig med en hand om dar finns en dorr...

Mamalapuram ar laidback, har manga flerturister, mysiga restauranger och tempot ar lugnt sagt langsammare. Har fragar de inte om jag vill ha notan innan jag atit upp :-) Det ar svart att ata bra i varmen, men jag vanjer mig nog.


Stranden i Mamalapuram, pa nastan alla batarna star det typ "Red Cross" "Caritas" osv. Byn drabbades hart av Tsunamin, men ar nu i stort aterstalld, batarna vittnar om handelsen.

Djuren har ser ofta ut att ma bra, traffade en sjukt sot hiundvalp som jag bara var tvungen att gosa med... Sen laste jag i Lonely Planet att man aven kan fa rabies av slick och att botemedel i stort sett ar omojligt att fa tag pa i Indien :-s Annars gar djuren har som de vill, kor och getter vandrar pa gatorna ostort bade har och i Chennai. Jag har soplat ned tva doda kackerlackor i toan har, men kryp ar ganska sallsynta. I Chennai sag jag knappt en fluga!

Jag borjar komma till ratta i Indien nu tror jag, men jag har lite svart att sova, da klockan i sverige ar runt 20-21 nar jag borde sova, he he... Nu kanske jag ska vaga mig pa en glass?
Dagens citat kommer fran nagra indier:

Ahh Swederen, I know, Oslo!!
Swederen? Hmm, yes Eastern Europe.
Swedish? aha Commmunist. (No, conservative, liberal, green/farming, christian ruled actually...)

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, det ser fint ut :) Mysigt med kackerlackorna ;) Hoppas du klarar dig från rabies då, det vore lite negativt att drabbas av det ju! Lite billigt alltså..hehe. Ha det så bra och hoppas du överlevde glassätandet!