lördag, mars 31, 2007

I Indiskt fangelse

Jag ar fortfarande i Pondicherry. Har har jag hjalp av en mycket inspirerande och entusiastisk person som jag av en slump traffade pa St. Patrics Home. Hon heter Assumpta & arbetar for en organisation som arbetar for dalitkvinnors rattigheter.

I forrgar var vi och besokte en kvinna i fangelset. Kvinnan ar hemlos och en natt kom en man for att valdta henne. Hon sa ifran och forsvarade sig. Mannen som var mycket full foll ner i en kloak och dog. Nu sitter hon inne, vantar pa rattegang for mord.

Kvinnan var helt forstord da vi traffade henne. Hon grat och hela hennes kropp skakade. Hennes hander darrade okontrollerbart da hon stack fram dem genom gallret och bad oss att iaf se efter hennes barn. Man kunde se att hon var utom sig av oro. Det stack verkligen i hjartat. Nu ska Assumpta se vad hon kan gora och jag har lovat att hjalpa till ekonomiskt. Hoppas att det hjalper nagot iaf...

Annars (fran det ena till det HELT andra) sa har jag shoppat lite och solat (brant mig givetvis, men inte sa farligt) och lagat datorn! Jag aker till Oty (i bergen) den 3/4 stannar dar i ett par dagar for att sedan aka vidare till staten Karnataka och Mysore dar det finns ett gammalt Maharadja tempel som jag ska besoka innan jag aker till Bangalore for att besoka min sista organisation och sedan hem!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad hemskt med den stackars kvinnan :( Blir så ledsen när jag läser om sådana orättvisor - kursen jag läser nu handlar just om kasten i Indien. Och ännu mera Indien; var ute och åt indiskt ikväll och det var faktiskt riktigt gott.. Men då kunde jag iaf äta med kniv och gaffel ;)

Anonym sa...

Hej Karin

Våra verkligheter skiljer sig från varandra just nu - vi har Max här som brottas med Vilma för glatta livet.
Var rädd om dej under resten av resan och jag beundrar ditt mod för att göra en insats här i världen.

Kram Viktoria