tisdag, juni 19, 2012

MMM Mango!

Min favoritfrukt alla kategorier (kanske inte "mest lättätna") är mango. En av de bästa sakerna med 30-års present till mig själv (resan till Filippinerna) var att det där finns världens godaste mangos. Faktiskt så goda att P som inte tycker om mango älskade dem! Dessa mangos är helt olik de som vi har i Sverige (som kallas "surmango" i Filippinerna). De är gula i skalet och köttet har typ samma konsistens som konserverad persika. Och nämnde jag att de är världens godaste?

 
Inga surmangos, men väl en låda mango! 

Vi har gjort ett tafatt försök att få till dessa mangos i Sverige då vi snodde med oss en kärna hem och planterade. Detta har resulterat i ett vildvuxet träd som ständigt växer ur sin kruka. Dock (ännu?) inga mangos. Vi får se det som en långsiktig investering.

 
Vårt Filippinsk/svenska mangoträd!

Men! Så har min kära P hittat ett sätt att importera dessa godingar direkt från Pakistan via en handlare i stan! Således kom han hem med en låda med fyra stora, tunga, saftiga, gula och himmelskt  goda mangos! Wiii!!! 

...och efter sex tusingar i nya rekord snittfarten 3:51(!) var jag väl värd att vaggas in i dess söta, klibbiga värld!

Inga kommentarer: