måndag, september 17, 2012

"Om alla vore som Jonathan...

...så skulle det inte finnas någon ondska." Så sa Skorpan Lejonhjärta som svar på "Om alla vore som Jonathan [läs: fredsälskande] så skulle ondskan regera i all evinnerlighet". Och Skoropan har rätt! Ofta framförs andra länders vapeninnehav som ett skäl till Sveriges. Det är tjurskit och om inget annat så torde kalla kriget ha visat detta. Faktum kvarstår, om ingen sålde vapen så skulle ingen köpa.

Visste du att:

  • Sverige exporterar  per capita mest vapen i världen?
  • 2010 var Sverige (lilla Sverige!) den sjunde största vapenexpotören globalt?
  • Sverige trots hårda exportlagar exporterar till länder i väpnad konflikt (t.ex. Indien, Pakistan, USA) samt till diktaturer och andra länder som grovt kränker mänskliga rättigheter (t.ex. Saudiarabien, där stening är vanligt i straffskalan).
  • Sverige har en myndighet som arbetar för att främja & marknadsföra svensk vapenexport (Försvarsexportmyndigheten)?
  • Ovan nämnda myndighet har en årlig budget på 75 miljoner kronor (av dina pengar)?
  • Värdet på svensk vapenexport har stigit med 10 MILJARDER sedan 2002?

Nu vet du. Vad gör du åt det?

(Vill du ha än mer info så föreslår jag en kik hos Svenska freds (världens äldsta fredsförening!). Jag föreslår att du blir medlem när du ändå surfar runt, för att stödja ickevåld och vapenbekämpning. Mot fred och Skorpans värld utan ondska. Kalla mig naiv om du vill. Jag kan ta det).

1 kommentar:

Mamma sa...

Du är inte naiv Karin och jag tycker att det är jättebra att du tar fram detta.
Är ochså medlem i Svenska Freds.