lördag, september 01, 2012

Tjejmilen

Jag har sett/hört en del skitsnack om tjejmilen idag. På ett plan är jag kluven, på ett annat positiv till loppet.

Jag tycker att det är fånigt att attityden (som stod i deras broschyr sist jag sprang) är "ta det lugnt, särskilt på slutet, så att du inte blir trött." jag tycker att det är fånigt att del av goodiebag:en är rosa toapapper.

MEN tjejmilen innebär en låg tröskel. Det innebär att många tjejer vågar (och vill!) vara med. Tjejer som annars inte vågar tävla & som aldrig skulle våga tävla andra tävlingar (men kanske efter tjejmilen!), tjejer som annars kanske inte ens skulle ha sprungit alls.

Det är tråkigt att det ska vara så, men nu ÄR det så. Tjejmilen är ett uppskattat och välordnat lopp som får tjejer som annars aldrig skulle våga eller vilja, att springa en mil! Därför är tjejmilen bra!

3 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Jag tänker ungefär likadant. Väldigt kluven.

Jonna sa...

ååååh, jag håller helt med! Därför är jag även positiv till Tjejklassikern, för jag känner SÅ många tjejer som kommit igång med träning tack vare den, som aldrig skulle gett sig på stora klassikern direkt. Sen har många gått vidare till Klassikern osv.

B sa...

Tjejmilen är ett fint lopp för eliten, och en kul grej för dem som mest vill komma runt.

När jag har sett starten verkar problemen dyka upp för dem som verkligen försöker komma runt på sisådär 50 minuter. Eftersom alla själv väljer startgrupp går de som saknar självkritik rätt in i de snabba grupperna, där de sedan massivt spärrar vägen för de stackars tjejer som försöker komma fram.