lördag, november 09, 2013

Ett bajsbo?! (Eller "torpet är ett zoo", för vilken gång i ordningen minns jag inte...)

Efter mitt lilla mörkerlöpningsäventyr (varför är allt mycket läskigare i mörker? Jag är väl aldrig rädd för tex vildsvin i dagsljus? Inte för att jag skulle vilja bli jagad av en då heller...) behövde jag gå på dass. Sanning att säga hade jag behövt det ett längre tag men inte vågat stanna :-) 

Eftersom vi stängt av elen i stugan gick jag in på dass med pannlampan, jag lyfte på locket och... nåt rör på sig!! Fy, hinner jag tänka, en råtta! Vår granne hade nämligen en råtta i sitt dass och även om vår tunna är så djup att det finn exakt noll chans att bli biten i rumpan så känns det ändå olustigt.

Jag tar mod till mig och kikar ned. Och mycket riktigt där är en rå... Vad är det där?? En lite brunpälsad varelse, men det är ingen råtta. Inte heller en mus, betydligt större. Den är faktiskt söt som socker, vit på bröstet och stora pepparkorn till ögon som nyfiket plirar upp mot mig. Det bor en hermelin i vår bajstunna. Stackarn måste ha trillat ned och vår tunna är som sagt väldigt djup (usel lösning, jag vet!) så därur kommer man inte ens som en väldigt skicklig klättrare (möjligtvis som ödla, med sugproppsfötter). Hermelinen springer ut och in ur ett bo hen byggt nere i bajset (vi har ju inte varit till torps sedan i september så botten ser mest ut som jord faktiskt). Ett bo! Så sorgligt, men sött på samma gång. Hen hade gjort det lite hemtrevligt trots att hen snart skulle frysa och/eller svälta ihjäl nere i ett bo av bajs. 

Operation rädda hermelin påbörjas och efter en stunds famlande och letande i mörkret (för min pannlampa är som bekant inte lysande, ha ha) lyckas jag hitta en lagom lång planka som jag kan sätta ned i tunnan för att bilda en rätt så brant bro upp till kanten. Hermelinen testar oblygt genast plankan går en bit upp skuttar ned för att sedan pila hela vägen upp, ta en sväng om på tunnkanten innan den skuttar iväg! 

Så slutet gott allting gott för både mig och för herr/fru hermelin denna kväll!

 
En annan hermelin. Blid oblygt snodd från webben.


EDIT: ok, som hobbybiolog kan jag erkänna att det kan ha varit en vessla. Dessa tycks i mina ögon se exakt likadana ut. Men då vesslan ska vara ovanligare så var det säkert en hermelin. 

1 kommentar:

Unknown sa...

tur att hermelinen hade sån tur att träffa just dig och din bak! ;)