söndag, februari 09, 2014

Börja om från början, börja om på nytt

Efter min känning i ett ben i november, resor (Sierre Leone, Uganda, Kenya och Tanzania), julfirande, och vinterkräksjuka så fick jag till en rätt usel träningsmånad i december och en all-time-low i januari. Jag har nog inte tränat så lite som i januari på minst sju år...

Jag kände därför att det krävdes insatser i februari. Jag har beslutat om följande insatser/mål för februari:

  • PT. Jag har för första gången i mitt liv gått till en PT. Detta för att få nya mer skräddarsydda övningar samt för att boosta min styrketräning. Jag har nu fått några övningar som jag ska köra minst två gånger i veckan. Detta blir således även februaris mål: styrketräning minst två ggr/vecka.
  • Börja stretcha. Jag har lagt av med stretching sedan länge då det vad jag förstår inte finns någon forskning som visar att det är bra att stretcha (kanske tom någon som visar motsatsen) men ALLA behandlare jag varit hos (naprapater, kiropraktorer, massörer mfl) rekommenderar det. Samt att jag faktiskt blivit mycket stelare (om nu det är dåligt?). Jag tycker därtill att det är skönt att stretcha de muskler där man har problem (annars döden tråkigt). Mål för februari blir stretch efter 70% av alla pass.
  • Komma igång med löpningen igen. Jag har saknat det! Sprang blott 9km nästsista veckan i januari (på Zanzibar), bara 20,5km sista veckan i januari och nådde denna vecka nästan min skamgräns (ett maraton) med 41,2km. Med denna föredömliga upptrappning blir målet för resten av februari 50km/vecka.

Några därute som har tips, råd eller tankar kring denna nystart? Kanske har du en egen nybörjan på g?

2 kommentarer:

Johanna sa...

Jag har ju en lite liknande situation och har snarlika mål för februari. Jag har inga andra tips än att köra på enligt plan. Grunden har du, så jag tror att det är mest det mentala som behöver tränas. Man (eller i alla fall jag) faller lätt in i ett lättje-tänk och tycker att det är okej att träna tre dagar i veckan eller så, men jag vet att jag inte mår bra av det.

Pia J sa...

Jovars, jag kör som också en nystart. PT tror jag är riktigt klok, jag var inne på samma tanke, jag också, men bestämde mig sen för att lägga PT-pengarna på ett ridhuskort och eventuellt att rida för tränare. Jag hoppas att detta ger hyfsat för bålen.
Annars kanske dina ben mår bra av skamgränslöpning??