måndag, februari 10, 2014

Mera mat!!

Jag har en tid varit lite irriterad på att ingen matkasse erbjudit vegetariskt alternativ (utanför sthlm). Inte för att det utesluter mig utan mer för att det måste finnas en stor marknad och att det inte torde vara särskilt svårt att sno ihop en kasse med vegetariska mål. Men så kom den! Vanligtvis handlar jag efter ridningen på måndagar. Ofta frusen och lite trött vandrar jag planlös bland hyllorna och får med mig hälften av vad jag skulle ha. Idag stod en färdigpackad kasse utanför min dörr :-) Och inte bara det, den innehöll tre krukor färska örter något som för mig känns lyxigt men som jag nästan aldrig köper, den innehöll även en massa färska grönsaker samt många ekologiska varor. Dessutom - som kronan på verket eller pricken över "i:et" - så har någon både listat ut vad jag ska äta samt placerat recepten i kassen! Lite som magi faktiskt. Utan att ha provat något kan jag således konstatera att hitintills gillart! Slutgiltigt betyg kommer.

Just detta med att någon annan bestämmer vad vi ska äta känns nästan som det bästa. Just nu är det en väldig rundgång hos oss med gräddstuvad vitkål, ärtor och varmrökt lax som paradrätt. Gott, men kanske inte två gånger per vecka... 



Jag tänkte dock bjuda på ett recept som inspiration till er som fastnat i receptträsket. Detta har jag fått av min vän Anneli som i sin tur fick det av vår gemensamma vän Johanna som jag tror fått det från sin man Sean. Också något vi äter ofta. Annorlunda, gott och rätt nyttigt! Givetvis vegetariskt, men passar många kötterianer:

Tacolasagne

Sätt på ugnen. Typ 200C blir säkert bra. Hacka en lök och stek tillsammans med vitlök och gärna en hackad chilifrukt. Häll över en till två brukar tomatkross. Låt koka en stund, salta, peppra och krydda med cayennepeppar, chili och det som du gillar. Har du någon slatt tacosås så häll i den.
Skölj en bruk kidneybönor och en burk svarta bönor. Häll i bönorna i tomatsåsen, låt bli varmt.
Tag fram en lasagneform, smörj med olja eller smör. Lägg tortillabröd likt lasagneplattor längst ned. Häll på tomatbönsås och varva tortillabröd med sås. Toppa med ett lager tortillabröd som du river i bitar stora som enkronor ungefär, toppa detta med ost och in i ugnen tills det är gyllenbrunt. Ät med sallad, majs, tomat, avokado och gräddfil. 

Tydligen kan den även göras med kyckling ist för bönor. Vill du göra den busenkel (men dyrare) tar du tacosås istället för tomatkross. För variation kan du hälla i en bruk majs i tomatsåsen istället för att äta den bredvid.

Smaklig spis!!

3 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Åh, tack för tips!!

Martin sa...

Du glömde ju det viktigaste: Vilken matkasse var det? Har också letat efter en vegetarisk utanför Stockholm...

Unknown sa...

Det är Linas matkassen som erbjuder vegetariskt, iaf här i Linköping.