torsdag, juli 24, 2014

Torpet är ett zoo, kapitel 100...

I torpet har vi mycket orm. Många snokar nedåt bryggan och huggormar i alla dess olika färger och storlekar kring huset. Nu i år har vi dock sett förhållandevis få huggisar förutom en svart på gräsmattan. I förrgår förvandlades Peter plötsligt till Stewe Irwing och lyckades fånga ormen!! Jag tog den då i en hink och gick iväg med den till en söt glänta i skogen där jag släppte ut den (de är ju faktiskt fridlysta).

 

Våra grannar bara skrattade och sa att den skulle återvända inom kort. "Det var en orm", sa jag självsäkert, " ingen brevduva. Den bor fint nu."

Igår vid frukost kom en svartglänsande huggorm slingrandes förbi. Givetvis kan man inte med säkerhet säga att det är samma...

Igår kväll planterade jag om en blomma. När jag hämtade jorden i ett uthus hörde jag ett prasslande ljud. Jag kikade mig omkring, men såg inget. Det var först när jag vände blicken uppåt som jag såg ljudet... Det var ljudet av hårt arbete och flit. Bålgetingar. För dig som inte träffat Bålgetingar kan jag säga att de är som vanliga getingar fast på steroider. Stora som helikoptrar hovrar de kring och behöver i princip en landningsbana för att kunna landa. De tappar heller inte sin tagg vilket gör att de kan sticka hur många gånger som helst. Till deras fördel är de snälla, stör ej och ska tydligen äta vanliga getingar. Shit så feta de kommer att bli!!! 



På kvällen kommer Peter upp från ett kvällsdopp. "Vad är det som piper i knuttimret, har vi fått ett fågelbo?" Vi går ut, hör ett pipande och ser sedan en mus!! "En mus, säger jag klentroget, med bo däruppe?! Hur kommer de upp dit, flyger de eller?" Och då såg vi att det var just vad de gjort!! Musen hade vingar! 

Så på samma dag har herr huggorm, släkten bålgeting samt familjen fladdermus flyttat in med oss. Tre fridlysta raser. Varmt välkomna hörrni, kan vi försöka hålla sams?

1 kommentar:

LL sa...

Bra där! Att inte döda djur, oavsett art, är lika med stora hjärtan!

Den här mojängen är fiffig om man liksom jag är lite lagom "rädd" för ... mindre djur och med den kan man avlägsna dem utan rädsla och utan att skada dem.

http://www.vivara.se/product/id=419/bugaway_v%C3%A4ck_med_sm%C3%A5kryp.html