onsdag, april 11, 2007

Bangalore; "Garden city"(???? host host...)

Nu ar jag i Bangalore och bor pa ett dyrt hotell i ett litet litet rum som jag delar med diverse myror & kackerlackor. Jag ar overtygad om att jag skulle kunna hitta en "better deal" men jag ids inte flytta pa min stora vaska som snart vager mer an jag :-S Jag overlever tills fredag da jag ska till Tumkore!

Att komma till Bangalore var (forutom en utmaning for mina lungor da luften har tydligen ar bland den samsta i hela Indien) nastan som att komma hem, fast anda inte. Bangalore ar en mycket modern stad, har trangs McDonalds med KFC & Pizza Hut, Levis delar gata med Sony & NOKIA; marken & affarer jag inte sett pa 5v... Har ar inte alla kvinnor kladda i Sarees (som overallt annars) tvartom! Och har har de nattklubbar & barer som faktiskt inte stanger innan 23.00. Annars ar Bangalore Indien. Tusen gula Rickshaws tuffar funt pa gatorna tillsammans med overfulla bussar, urgamla lastbilar och tiotusentals bilar. Skillnadeh har ar dock att har ar det 3 filer (i vardera riktningen) som man maste korsa. Detta ar lite av en omojlighet och jag ar lika forvanad att jag overlevde varje gang...

Bagnalore pastas vara indiens Garden City, men jag vet inte... Jag skulle snarare saga shopping city, shoppingen ar valdigt bra! Kanns som om shoppingen ar allt jag pratar om, men det ar sa otroligt billigt & de har sa fina saker... Dock kommer det att bli dyra saker nar British Airways vill ha betalt for overvikt pa planet...

Idag har jag traffat Dr. Ruth Manorama (vinnare av Right livelyhood award 2006) den mest framstaende Dalitkvinnoaktivisten i Indien. Jag holl dock pa att missa hennes kontor, trodde att byggnaden pa adressen hon gett mig var redo att rivas. Trotts att hon ar sa framgangsrik inom sitt falt sa vagrar hyresvardarna att hyra ut nagot battre till henne for att hon ar Dalit. Sorgligt. Fick en bra intervju & bra material av henne. Kul! Hoppas pa mer bra material pa fredag & lordag! Ha det!

Inga kommentarer: