måndag, april 09, 2007

Mysor, i Maharadjans palats

Nu ar jag i Mysore och har bland annat vandrat runt i det imponerande Maharadja palatset. Otroligt vackert om an lite "over the top" ibland, Indier ar ju som sagt for "More is more" he he...

Annars har jag rakat kopa ett bord. Ett runt typ brick bord med otroliga trasniderier och metall inlaggningar. I Svea gissar jag pa att det skulle ha kostat 1500-3000kr. Har ville de ha 2800rps (typ 500pix) men eftersom British Airways kommer att lyncha mig om jag vill ha med ett bord sa ville jag ej ha det. Forsaljeren trodde att jag prutade och sankter priset mer och mer, nar han sa 1000rps (150kr) sa kunde jag inte saga nej...

Pa kvallen var jag pa restaurang och at mat. Med handerna saklart (tror inte de har bestick) och maten serverades pa ett bananlov. Det har med maten ar svart. Ibland ar det gott och ibland ar det bara ohygieniskt om ni forstar. Men jag har hittat en diet som iaf gor att man lagger pa sig de tappade kilona. Lask, kakor & chips. Lunch igar, glass, middag iforrgar popcorn & lask. he he.

Mysore ar en fin stad men tyvarr ar har valdit manga tiggare. De kommer och drar i mig och i mina klader och kommer i stora grupper. Det blir faktiskt obehagligt ibland och samtidigt sa tycker man ju sa synd om dem.

Imorgon aker jag tag (och slipper de hemska bussarna. Sist akte jag i en minibuss langs serpentinvagar da chafforen drar pa superhog musik (har nog tinnitus nu) och halva bussen borjade dansa... Indier, de ar inte kloka :-p) till Bangalore, dar ska jag traffa en kand Dalitkvinnoaktivist (hon vann Right livelyhood award 2006) & sedan vidare till Tumkore dar jag ska traffa en organisation & vara med pa ett hapening som de har, over 25000personer forvantas komma, HJALP! Ska bli en upplevelse.

Inga kommentarer: