torsdag, april 12, 2007

Incredible India...

Jag vet att jag skrev igar och i mandags, men i Indiens "Silicon Valley" vimlar det av internet stallen! Jag aker ju hem snart & tankte passa pa att summera lite... Det har varit lite mycket gnall pa min blogg & som mamma papekade & som bla Mikaela verkar ha listat ut ar nog inte Indien ett stalle jag kommer att langta till...

Med detta sagt ar jag ENORMT glad att jag akte, pa manga satt & pa manga plan. Jag ar glad att jag vagade, att jag fixade allt sjalv & faktiskt gjorde det till en verklighet. Jag. (& den lilla detaljen att jag inte skrivit klart uppsatsen behover vi inte prata om, ok?)

Jag ar glad att jag akte for min uppsats skull. Det har gett otroligt mycket att pa grasrotsniva fa traffa dessa manniskor & med egna ogon se deras vardag & fa hora dem beratta om den. Eftersom jag garna vill jobba med internationella relationer ar jag extra glad att jag akte. Jag har varit i U-land forut, men detta har gett en helt ny upplevelse & perspektiv som, aven om det stundtals varit hjartskarande, jag ar glad for.

Jag ar tacksam att jag fatt uppleva Indien, om an bara en ack sa liten del av detta stora land, sett otroliga tempel, stenuthuggningar, statyer, strander, indiska stader (totalt olikt nagonting jag sett tidiager...), vackra berg, teplantage otroligt palats osv osv. Jag har aven traffat manga rara, snalla & intressanta manniskor; "vanliga" indier, de som arbetat for organisationerna & backpackers.

Jag har aven, i motsats till mitt tidigare uttalande, atit riktigt GOD indisk mat! Det var nog mest det ohygieniska och monotona jag hade svart for nar jag bodde pa St. Patricks Home. Allvarligt, hur latt ar det att ata brod som det kryper myror i? Eller nudlar nar man nu & da hor hur nagonting krachar mellan tanderna? Men de var sa sota & gjorde sitt basta, de brukade forma min mat till hjartan & skriva saker med ketchup pa den! Jag ar ett otacksamt krak. :-s

Det finns mycket med Indien som ar otroligt, vackert & framfor allt ANNORLUNDA; det har varit ett par rejala kulturkrockar & manag ganger har jag bubblat av skratt da de tryckt mig igenom tempel, malat mig i ansiktet med diverse farger, hallt mina hander i en brinnande laga & dessutom kravt pengar for det, behover jag saga att jag inte fattade nat? Eller som forsta gangen da jag sag en man ata med handerna. Med ris upp till armbagen sag det ut som om han satt & lekte med maten som en trearing. Jag trodde allvarligt att det var nagot fel pa honom, he he... Att bestalla en tagbiljett tar en halvdag & att aka buss ar att riskera livet!

Indien ar i sanning kontrasternas land. Fran otrolig fattigdom till toppmoderna stader som denna "Silicone Valley", fran fruktansvard trafik till lugna teplantage och eucalyptus skogar. Alla vet sin plats i den sociala hierarkin, arrangerade aktenskap ar vardag och de flesta tror stenhart pa astrologi. Jag kanner aven att mina kanslor for detta land ar antingen svart eller vitt. Antingen sa hatar jag det (sa som den fruktansvarda trafiken, den otroliga nedskrapningen och ignoransen for naturen eller kackerlackorna i min godispase...) eller sa alskar jag det (sa som riktigt god mat for 5kr, otroliga tempel, ode strander, allas hjalpsamhet &bra shopping)!

Jag ar otroligt glad att jag akte, och jag ar otroligt glad att aka hem :-D

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej karin!
spännande att läsa om din resa, tufft att du åkte!! var rädd om dig!
puss

Anonym sa...

Vi är otroligt glada att du kommer hem!!!

Anonym sa...

Hej!

Har varit kul att få lite livstecken från dej i bloggen!
Idag njuter Vilma å Max av det allra underbaraste vårvädret - så det är verkligen läge att åka hem nu :-)
Kram Viktoria med familj

Unknown sa...

Tjaba!

Tror också att det var bra att du åkte men blir, som också uttryckts ovan, ännu bättre nu när vi får di tillbaka ;)

Kraaaam på de (farbror Barbro)