onsdag, september 04, 2013

Testar 5:2 dieten

Otroligt i ropet nu, 5:2-dieten ("fasta" två dagar i veckan, normaläta fem), sägs kunna ge både ett längre liv och minskad risk för cancer förutom då en slank lekamen - en universallösning med andra ord! Fantastiskt. Eller inte. Jag är beredd att hålla med Harvard-professorn David Sinclair: ”Kalorirestriktion får i alla fall livet att kännas långt.” :-)

Ursäkta mig men är det inte lite dumt? Svälta sig två dagar i veckan måste ju innebära att fokus på mat enbart ökar? Hur hållbart känns det? Vilken förebild är föräldrar för sina barn? Vem vill gå och lägga sig hungrig (för att hetsäta nästa dag?)? Och dessutom är de fördelar som dieten påstås ge kraftigt överdrivna (och kräver ett annat tillvägagångssätt, läs tex här).
 
Min kollega går på dieten och det var ett fasligt smällande i dörrar och irritation i luften igår - så som det ju blir när man är hungrig! Eller som en kär bekant som även hen fastnat i träsket sa "Helst vill jag ju inte gå upp ur sängen på fastedagarna". Det låter verkligen jättebra. Sen finns det ju många som "kortfastar" i enlighet med en viss triatlet. Detta innebär (iaf en variant) att man äter middag och sedan fastar fram till lunch. Jag är dock ledsen att behöva meddela att detta kallas "hoppa över frukosten" och inte fasta...
 
Trots det så tänker jag testa dieten (!). Jag har dock valt att ändra den något: godisförbud fem dagar, ok med godis i två dagar. Vardag för många, ett stooort steg för godisråttan. Nu kör vi!
 
 

5 kommentarer:

C sa...

Ja du, sjukare får man leta efter. Den enda dieten som både förespråkar svält och hetsätning.. Jag kör lite på din variant också, fast jag har 6:1 istället för tillfället. :)

Löpning & Livet sa...

Ja gisses vad sjukt det är. Jag borde kanske ta efter dig jag med. Men det är ju så gott... :)

Snorkkis sa...

Kör likadant upplägg men med glass och inverterat. Glass 5 dagar i veckan, inge glass 2 dagar.

Anna sa...

Håller med! Det mest tragiska kring alla dieter är ju att de missar själva poängen med mat. Mat är njutning, ska behandlas med respekt och göra en frisk och glad. Vad är annars poängen liksom?

Unknown sa...

haha... jag känner ingen som kör 5:2 men kan tänka mig att man inte blir så rolig att umgås med!