lördag, februari 23, 2013

Drygt 60km, -12C, noll i sömn

Då var ultraintervallerna klara för min skull! Jag tror inte jag kan beskriva hur skönt en RIKTIG dusch är när man är klar med ultraintervallerna. Mellan intervallerna hade jag antingen snabbduschat eller inte duschat alls. Jag hade lite olika kläder, men knappast nytvättade godisdoftande kläder inför varje intervall. Att duscha, slänga alla fuktiga kläder i tvätten och njuta av en god frukost... himmelskt!

Jag tjuvstartade som sagt med intervallerna redan igår kväll kl 18:00. Jag och Max sprang på isfria gångbanor. Efter första intervallen lagade jag torellini, käkade och svirade om. Sedan ut igen (isfria gångbanor igen). Efter nästa intervall tog jag en yoghurt och packade inför att springa med ett gäng från NocOut i Mantorp nästkommande intervaller. Duschade, la mig i sängen och dåsade. Alldeles för sent kom jag iväg till Mantorp och sladdade in hos Dag med typ tre minuter till godo. Sprang åter utan brodd och med glasögon. I Mantorp saknade gatlysen (iaf där vi sprang) så det var lite trixigt att springa med igenimmade glasögon på isigt underlag med hala Nike free... Tog sedan en stor macka med haloumi och proteinmjölk innan jag la mig och dåsade på en madrass.

Till intervall nummer 4 tog jag broddade skor. Nu var det rejält kallt, ned mot -12C hade vi som kallast. Hela Mantorp var inbäddat i dimma så det var som att springa i mjölk :-) Dag drog ut oss över järnvägsspår och åkrar (härlig vända!) mitt i skogen, mitt i mörkret. Väl tillbaka drack jag proteinmjölk och lite godis. La mig för att vila. Sista intervallen med gänget gick kl 06:00 och det ljusnade över oss. Fortfarande kallt, fortfarande broddat. Efter denna intervall tog jag en gainomax i bilen hem. Väl hemma tog jag en snabbdusch, macka med haloumi, te och laddade för min sista ultraintervall. Max och jag drog ut på isfria gångvägar. Tunga ben nu och skav under höger fot, men inte överdjävligt. Fortfarande kallt, men nu sol!

Väl hemma tog jag ovanstående beskrivna dusch innan jag käkade yoghurt, macka med haloumi (mycket haloumi blir det) kaffe latte och lite chocklad. Slötittade på vinterstudion Innan jag drog iväg för att fixa dessa:

Mina och Ys chockladpraliner från kurs hos Cacaobönorna.

Jag är nöjd med min insats och fullt nöjd med sex st ultraintervaller (tempo 5:10-5:29min/km). Jag tycker för övrigt att alla som väljer att springa ultraintervaller mitt i natten i många minusgrader mer eller mindre är värda en medalj! :-) Och såklart en medalj till Dag som var en utmärkt värd och tog emot ett gäng svettiga männsikor under ett dygn! Tack!

4 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Alltså, det där är verkligen inget för mig. Jagr alldeles för lat, bekväm och i behov av sömn. Helt ärligt fattar jag verkligen inte grejen. Men jag imponeras lik väl en himla massa av er som gör!

Anonym sa...

Helt galet! Du är så grym som orkar!! En eloge! :-D

LL sa...

Jag längtar också till den där duschen. Får tårar i ögonen när jag läser ditt inlägg. Bra jobb! Här i Borlänge har det varit som kallast minus 3. Helt ok.

Unknown sa...

du är värd en medalj! håller med Andréa, det är sjukt imponerande att gå ut mitt i natta, kanske inte kunnat sova osv osv. och ge sig på mil efter mil... 6 mil - hur bra som helst ju!