måndag, februari 11, 2013

Ur askan i elden

Igår gjorde jag vo2max och laktattröskel test. Nervöst men väldigt intressant! Rätt fina siffror och mycket mer kunskap, men jag kan missnöjt säga att jag vek ned mig på vo2max testet. Fredrik på Idrottslabbet trodde nog att mitt egentliga värde var högre än mitt uppmätta (50) och torde ligga kring 55. Fast det spelar ju inte så stor roll vad kroppen teoretiskt sett skulle klara när jag har pannben av äggskal och viker ned mig...

Hur som blev jag nöjd som en tupp när han föreslog att bättre för mig (som snarare har nytta av att höja nyttjandegraden av mitt vo2max, dvs laktattröskeln) än att kuta intervaller tills jag blir blå är att testa tröskelträning. Det tyckte jag lät lätt. Tills jag lyckades tyda diagrammet och fatta att min tröskelfart är 4:10-tempo. Typ maxfart alltså. Ur askan i elden -nu kör vi!

2 kommentarer:

Daniel sa...

Ja jäklar! Bara att bita ihop då! Heja dig!

Unknown sa...

härligt Karin! bara att tugga taggtråd i 4.10-tempo nu då!