söndag, mars 19, 2006

"An eye for an eye leaves everyone blind..."

Har just sett på "45 minuter" med Renee Nyberg (som faktiskt är ett utan treans få program med SUBSTANS, dock därmed inte sagt att det är det enda jag gillar ;-)
Idag handlade det om dödstraff i USA. Det är mycket som upprör mig i (och med) världen i allmänhet (och USA i synnerhet) men av någon underlig anledning så tycks inget uppröra mig så mycket som dödstraff. Det upprör mig så mycket att jag inte vill prata om det. Jag vill heller inte höra om det, jag vill bara stoppa huvudet i sanden som en struts. Jag avskyr att diskutera frågan med folk som är FÖR och blir helt tokig då de försvara denna barbariska "law of the djungel".

Idag tvingade jag mig dock att i alla fall se på programmet. Det är inte det att jag är okunnig i frågan eller att jag saknar argument, jag har massor. Det är heller inte det att jag ogillar att diskutera med oliktänkare i allmänhet. Jag vet inte riktigt vad det är, men frågan får mig att se rött, Fredrik Saweståhls kvoterings blaj går inte ens att jämföra.

Jag får en känsla av hopplöshet, frustration och sorg som jag helt enkelt har svårt att tackla. Det är en fråga som jag brinner för och skulle vilja arbeta mer med, men jag kan bara inte ta tag i den. Dödstraff är (givetvis) fel i allmänhet, men i USA i synnerhet! Att detta framstående världsledande land har kvar detta barbariska straff övergår mitt förstånd, men även det faktum att det är ett straff som i praktiken är för fattiga och minoriteter, det får mig att koka.

Jag hoppas att ni alla förstår att jag absolut inte är för nån slags "släpp fångarna loss det är vår" allmän amnesti till alla brottslingar, absolut inte, man bör ställas till svars för sina brott. MEN "an eye for an eye leaves everyone blind"

Dagen siffra: 12% av USA:s befolkning är africanamericans. Likaså 53% av internerna i amerikanska fängelser.

...och, jag höll på att glömma, FEL låt vann. Igen. Eller nej, förresten, helt jävla rätt låt vann, det är tävlingen det är fel på. Jag kan inte FATTA hur denna Thomas G-son orkar leverera låt efter låt som låter lika och har samma text...

Inga kommentarer: