söndag, mars 19, 2006

Thanksgiving...

Jag hade tänkt skriva en blogg om hur förskyld jag är, att jag inte vet vad jag ska göra i höst (finns inga kurser som jag vill läsa och att få pratik är svårt) om att det är tråkigt att det ska bli kallare i veckan osv. En gnäll blogg med andra ord. Jag har ändrat mig. Det gnälls allldeles för mycket! Och faktum är att jag har det jävligt bra!

Därför tänkte jag ägna bloggen åt att berätta vad jag är tacksam över!

  • Jag (och mina nära och kära) är frisk (förutom förskylningen, men den räknas som inte). Detta är så självklart att vi oftast glömmer att vara tacksamma för det. En gymnasiekompis till mig (vi har dock knappt hörts nåt sen dess) en tjej med massor av positiv energi, en som alla tycker om, en smart tjej som dessutom är väldigt snygg; har sedan en tid ALS. Det känns så overkligt och orättvist att hon, som var så aktiv, sportig och glad nu är dödsjuk. Man tycker att man borde anat, att sådant bara händer till de som kedjeröker, bara äter snabbmat, hatar att motionera, de som ofta är trötta eller sjuka, inte de som är raka motsattsen. Hon blev bara sjuk, bara sådär, givetvis (liksom alla sjukdommar) helt oförtjänt, men också så oväntat och helt omöjligt att bota. Jag sörjer så för hennes skull.
  • Jag har hittat min tvillingsjäl, den jag vill dela resten av mitt liv med, min vackra underbara Peter! Min allra bästa vän. Och så har vi underbara, positiva, charmiga lilla Max ihop som sätter guldkant på vardagen!
  • Min familj. Jag är så tacksam för min fantastiska familj. Mina föräldrar, mor- och farföräldrar har gett mig en jättebra uppväxt som jag har så många fina minnen ifrån! Även nu fortsätter de att vara ett enormt stöd och de ger mig så enormt mycket. Även mina smarta och vackra systrar är jag så väldigt tacksam för, ni är bäst!
  • Mina vänner. Jag är så stolt över att ha så fina vänner som alltid ställer upp! Utan er vore livet inte bara tråkigare utan även mycket svårare.
  • Jag är tacksam för att jag är rik. Visst jag är student men i jämförelse med de 1,2 MILJARDER människor som år 2006 lever i extrem fattigdom (mindre är 1$/dag) så är jag väldigt väldigt rik.
  • Mycket, mycket mer...

Jag har mycket att vara (och det är jag också!) tacksam för och det är jag väldigt lycklig för! När allt känns skit (typ då de ställer in "Lost" för en hockeymatch, eller då man missar sista bussen hem, eller då tentan man pluggar till känns omöjlig, när det spöregnar osv) så är det viktigt att komma ihåg att trots det så har man det jävligt bra.

Dagens (århundradets?)repris: dagens löpsedlar, fel låt vann, hon vann pga telefonfel och det var bråk efteråt. Nej, det menar du inte?!

Dagens "sådetså!": Jag tycker att Förskyld stavas förskyld och inte förkyld. Det är ett fritt land.

En efterlysning: Om nån från FN, Amnesty, Röda korset eller nån annan intressant organisation läser detta, varför inte ge mig en spännande och givande praktikplats i höst? Jag lovar att ni inte kommer att ångra er! Pretty please?

1 kommentar:

Frida sa...

tack för en positiv och glad blogg! det är alldeles för enkelt att gnälla och glömma bort allt positivt som finns. (även om man måste gnälla lite ibland också!)