måndag, januari 24, 2011

Middagstipset!

Som om min blogg inte redan var tillräckligt schitzofren (är det en 'vad-som-helst-blogg' eller är det en 'löparblogg'?) så kan man nu nästan tro att det är en matblogg! Det har varit mycket matsnack på sistonde, men håll i er för här kommer ett middagstips (från mig och DN). Var tvungen, för denna var Jättegod!

Eftersomjag är usel på att följa recept så hade min version enbart en (gul) lök, ingen timjan (istället färsk hackad basilika i grytan), ingen paprika men en stor riven morot och ett halvt huvud blomkål. Det blir en rätt "lös" gryta för att ha varit i ugnen, men god. Serverade den med en skiva underbar Levain från vårt surdegsbageri Kamraterna (I love it!).


Linsgryta med fetaost

INGREDIENSER

Portioner: 4

Tid: 20 min + 10 min i ugnen

3 dl röda linser
2 rödlökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chili, t ex spansk peppar
2 msk olivolja
3 dl vatten
2 msk konc grönsaksfond
2 burkar krossade tomater (à 400 g)
1/2 tsk timjan
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
1 röd paprika
150 g fetaost

Garnering:
1 kruka basilika

Tillbehör:
bröd

1. Sätt ugnen på 225 grader. Koka linserna i saltat vatten i en kastrull ca 5 min. Häll av och låt rinna av i sil.

2. Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ur och finhacka chilin. Fräs lök, vitlök och chili i olja i en kastrull på medelvärme tills löken mjuknat. Tillsätt de kokta linserna, vatten, fond, krossade tomater och timjan. Koka ihop ca 5 min. Tillsätt salt och peppar. Häll röran i en ugnssäker form.

3. Kärna ur och skär paprikan i mindre bitar. Lägg paprikan i formen och strö över smulad fetaost.

4. Tillaga mitt i ugnen ca 10 min. Garnera med basilika och servera med bröd till.



Smaklig spis!


5 kommentarer:

LOPARJANNE sa...

Tack för mer mat... Man måste ju äta ordentligt mellan löppassen, så recepten passar in :)

Löpning & Livet sa...

Om man tar bort all lök utom vitlöken så låter det väldigt mumsigt! Tror nog att jag ska testa någon dag faktiskt, tack för tipset! :)

J sa...

Jag är lite misstänksam då det kommer till grytor. Vet inte om jag vågar testa :P

Nemo sa...

Den är nyss provlagad och föll mig och mina döttrar på läppen...eller gommen.

Föreslår att minska mängden vatten till hälften - det blir mer grytigt då

Karin sa...

Nemo: så bra. Tyvärr får jag skämmas och återigen konstatera exakt hur dålig jag är på att följa recept. Jag missadehelt att det skulle vara vatten i... Ops.