onsdag, januari 12, 2011

Vårtecken!

Var på gymmet idag direkt efter jobbet. Kom dit kring 16.00, aningens senare än jag brukar (brukar försöka sluta tidigt om jag ska dit för att slippa folk). Först så trodde jag att det var därför som det var så mycket folk där. Folk gymmade som besatta och alla squashbanor var upptagna (och varför, varför!, är squash en sport som medelålders (håriga...) män envisas med att spela utan t-shirt??)

Efter ett tag inser jag att det inte är för att jag är där senare än vanligt (för ärligt så handlar det enbart om ca 30min) det är ett vårtecken jag bevittnar! Alla post-julbords-bilringar och nyårslöften håller nu på att behandlas! Beach 2011 är i antågande, våren kommer att vara över innan vi insett det (och innan post-julbords-bilringen hunnit bearbetas). Vårtecknet fullt-på-gymmet-en-vanlig-onsdag slår Gotlands snödroppar med hästlängder (som så här med 1dm nysnö mest känns som ett (elakt) pr-trick: "Kom till öin, vi har vår!").

Träningen då? Jo jag körde intervaller 400+400+400m x 5 plus upp- och nedjogg. En långsam 400m (5.27min/km), en mellan (4min/km) och en snabb (3.45min/km) x fem. Totalt 10km och så lite gym på det.

Beach 2050 - you wont know what hit you! (under förutsättning att jag aldrig - aldrig - mer firar jul...)

4 kommentarer:

Daniel sa...

Japp! Nu är det verkligen fullt tryck på gymmen och det pratas kaloriförbränning som aldrig förr. några veckor till sedan är det som vanligt igen ;)

Fint intervallpass du fick till, tror jag testar det någon gång, gillar detta med att stegra hastigheten. Hur gjorde du i pauserna, körde du samma vila rakt igenom eller höll du kanske lite längre vila efter varje block?

Karin sa...

Jag har faktiskt inte hittat på passet själv utan lånat det från, vad heter han, MacMillan? Ingen vila mellan seten, utan den långsamma intervallen är vilan (min gick ju i 5,30tempo och det får jag ned pulsen rätt bra på). Macmillan förespråkade milfart på mellan intervallen och lite snabbare på den snabba. Men jag tycker att intervaller ska köras hårt, milfart i 400m? Då blir jag väl knappt svettig... Funderar på om det hade varit möjligt att ta den långsamma i 5min tempo (då kanske milfart på mellan intervallen blir bra?)? Kanske bättre att orka köra fler...

Daniel sa...

Tack för svar!
Nu lät ju passet ännu mer intressant! Utan vila har jag nog aldrig testat men som du säger kan man nog köra lite tuffare. Känns som ett pass man kan variera mycket med just hastigheten och antalet intervaller. Tycker också intervaller ska köra hårt men kör man lite fler kan det kanske bli bra med milfart på mellan intervallen? Måste testa detta vid tillfälle! :)

Carina sa...

Tack för tips på roligt kvalitetspass! Det ska jag notera och köra någon gång :)