tisdag, januari 29, 2013

Diet? Svar på vad man bör äta (typ)

Diet är inte riktigt min grej. Men jag tänker på vad jag äter, hur det påverkar andra (människor, djur, klimat). Ibland får jag en ambition av att vara nyttig också, men det brukar gå över snabbt. Just nu äter jag chiafrön, spirulinaalger och cocosolja. Jag utgår ifrån att det kommer att göra mig till superwoman.

Men som ni vet har jag tjatat, tjatat och tjatat om att man (du, jag ALLA) inte ska (never EVER) äta scampi (tigerräkor, gambas, jätteräkor eller vad de vill kallas). Som jag TJATAT om, vill du bara göra en enda sak i livet för planeten, ekosystemen, den biologiska mångfalden, moderjord, mänskligheten och så vidare så ÄT INTE SCAMPI! Om du fortfarande inte vet varför så har du länkarna ovan. Om du vet varför och fortfarande käkar scampi kan du logga ut från min blogg.

Och du som vill göra (ytterligare) en insats för miljö, klimat och djurskydd (dvs förutom att INTE äta scampi!!)  får här tips om fem varor att byta till eko som skulle innebära stora skillnader (dvs för alla utom för dig ERGO ingen uppoffring). Själv hade jag ingen aning om det med potatisen, medan de andra varorna sedan länge ligger på inköpslistan (vem köper egentligen "konventionellt odlat" kaffe??). För er som äter kött och är oroliga för er extensiva klimatpåverkan kan ta till er denna guide som SLU tagit fram: Köttguiden.


Trevlig spis!

1 kommentar:

Sofie sa...

Chiafrön och kokosolja är toppen. Visst blir man stark ;)

Angående det där med potatis så har jag läst nånstans att rödskalig potatis ska vara den minst besprutade, så jag brukar försöka köpa sån istället för de gula (om jag inte får tag på ekologisk). Scampi äter vi INTE!!!