måndag, januari 14, 2013

Övertränad?

Jag får ibland höra att jag tränar för mycket. Jag funderar mycket över vad som menas med detta. Vem tränar för mycket? (och (kanske mer intressant) vem tränar för lite?!!) Givetvis tränar man för mycket om man inte kan återhämta sig och man kan nog inte jämföra sig med någon annan än sig själv men jag tänkte ändå att vi skulle räkna lite på detta. Dygnet har 24 timmar. Av dessa kan vi direkt räkna bort 8tim för då (borde) jag sova. Sedan kan vi dra bort ytterligare 8tim för då jobbar jag. Och, även om jag sitter på tredje våningen och kaffet är på andra våningen så måste man ändå säga att jag har ett stillasittande jobb. Kvar är då 8tim. Hur spenderas dessa en genomsnittsdag?

Varje morgon går jag med Max 20-30min. Är det mycket dåligt väder går vi kortare så vi kan säga 20min i snitt. Sedan cyklar jag till jobbet. Det tar (med bra underlag) 10min. Två-tre dagar i veckan cyklar jag hem på lunchen och går med Max. Det brukar ge ca 20min promenad. När arbetsdagen är slut har vi en sådan dag 4x10min=40 (lugn)cykling 2x20min=40min promenad. Direkt efter jobbet brukar jag gå med Max eller så springer vi ihop. Jag springer inte riktigt 1tim/dag i snitt, men jag gör ju annat också (ridning, styrketräning mm), så vi kan runda av genomsnittsdagen med 1tim löpning.

Då har vi 8tim sömn + 8tim jobb + 40min cykling + 40min promenad + 60min löpning = 18tim och 20min av dygnet (varav 1tim 20min i rörelse och 1tim träning). Detta ger alltså 5tim och 40min till att titta på TV och att jag har tränat mindre än 5% av dygnet eller ca 10% om man räknar promenad och cykling. Och visst, vissa helgdagar så springer jag nästan hela dagen. Men å andra sidan äter jag praliner framför TVn en försvarlig tid andra dagar så jag tror att genomsnittsdagen få tyckas rättvis.

Ett år har 8760timmar. År 2012 tränade jag ca 300 av dessa (ej inkluderat hundpromenader och jobbcykling då). Detta ger att jag tränade 3,4% av tiden. 

Övertränad? Knappast!! 

Tränar jag för lite??

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe! Rolig uträkning. Kanske ska göra en liknande. :-)

Unknown sa...

Hm. Jo en timmes löpning per dag sticker nog i ögonen på dem som aldrig springer alls. Men jämför med heltidare inom hemtjänsten... Eller brevbärare? Det skulle jag nog kunna tänka mig förresten, vilket kanonjogg, eller -jobb menar jag ju!

Anonym sa...

Hej Karin,

Håller med helt och hållet.
Jag fick ihop 360 timmar träning under 2012. Mest löpning men även styrketräning och simning, och jag får ständigt försvara min träningsmängd.
Man behöver inte försvara sig om man orkar med två såpor framför tv:n varje kväll..
Men tränar Du 1 tim/dag, då är Du konstig..

Micke Wigstrand