onsdag, januari 02, 2013

Bra jobbat?

Jag tänkte kickstarta träningsåret 2013 med intervaller. Det jobbigaste jag vet och samtidigt längtade jag lite då det var länge sedan sist (innan skadan i oktober, fast jag fuskade med några på löpbandet i förra veckan, men bara lite). Sen planerade jag att gymma också. Dubbelpass på ledig dag - Kul!

Men under frukosten känner jag mig inte riktigt bra. Jag känner mig obekväm, illamående och har ont i magen. Envis bytte jag dock om och sprang iväg på en uppvärmningsrunda med Max (även för att hitta isfria "löparbanor"). Det går rätt bra att springa, illamåendet sjönk liksom undan även om benen inte kändes jättepigga. Jag beslutar mig för att köra intervallerna i lagom takt. Det går helt ok med tanke på hur länge sedan sist det var. Jag kör 800m intervaller (5st) och lyckas hålla kring 4min tempo som planerat, om än rätt ojämt tempo. Vissa går sämre (4:20-tempo) och vissa bättre (3:50-tempo). Jag springer hem, illamåendet gör sig påmint när jag hämtar gymväskan och beger mig till Friskis. Jag gymmar (överkropp enbart) i dubbla tröjor och fryser fast det säkert är varmt. Jag orkar inte mer än 40min (inte så högt tempo ska erkännas) innan jag springer till Coop och handlar. Nu sitter jag här, har ont i skinnet, mår illa, kan inte ens tänka på att äta maten jag handlat (tvingar i mig te) undrar vad som är fel? Fast mest om detta var ett bortslösat pass? Att träna utan att vara kry kan ju knappast ge särskilt mycket. Helst som man inte kan fylla på magasinet efteråt... 

Bra jobbat? Vad tycker du?

2 kommentarer:

mats sa...

Om det är bra eller inte måste man ta ställning till själv. Jag brukar ta fundera på om det är rätt eller fel känsla i kroppen. Fel känsla = avbryt. Ok känsla = genomlid, men med förnuft. Det är inte helt självklart vad som är ok.

Personligen skulle jag nog inte valt att köra intervaller under de förhållandena.

Ha ett gott 2013, Karin. Hoppas vi ses på någon tävling!

/mats

LL sa...

Jag brukar ha jättesvårt att inte köra ett planerat pass fast jag inte mår bra. Inbillar mig alltid att det bara är latmasken som talar.

Men ärligt talat borde man väl låta bli om man inte mår bra?

Men det var ju ett grymt pass du genomförde under rådande förhållanden!!