torsdag, januari 31, 2013

Ut med de gamla - in med de nya!

Idag sprang jag mitt sista pass i mina Saucony Kinvara, inköpta i oktober 2010, sprungna i drygt 100mil. Frågan jag ställer mig är: "Är Saucony Kinvara den mest överskattade skon på marknaden (med viss konkurrens från Asics DS trainer)?" 

Blev någon upprörd nu? Kinvaran dök upp på marknaden för ett par år sedan och fick direkt en popularitet av bibliska proportioner (i löparvärlden, ni utanför den kan helt ha missat detta). Den marknadsfördes som lätt, minimalistisk, mer naturlig - kort sagt det nya svarta. Givetvis var jag tvungen att testa! Kinvaran är ganska lätt, men minimalistisk är en stark överdrift. Jag tycker att sulan är plastig, skör och lätt klumpig. Sedan har skon dålig passform. Men vissa gillar nog att den sitter slappt på foten, men jag vill att en sko ska sitta som ett smäck. Kinvarans "minimalism" innebär material av undermålig kvalitet, sulan går lätt sönder och efter blott 40mil fick jag hål i meschen (vilket jag aldrig brukar lyckas med på andra skor). Löpningsmässigt anser jag Kinvaran vara tråkig och med rätt dålig löpkänsla. En helt usel sko alltså? Nej, det skulle jag inte säga. Kinvaran är ganska lätt, den har inte så högt häldrop och den fungerar bra som en stabil (men lite tråkig) arbetshäst till mellanmjölkspass. Det är en trotjänare, men jag kan bara inte se dess storhet.

Kinvaran för 60mil sedan när hålet uppkom. De är inte fräschare nu...

Sedan igår kan jag välkomna två nya par löparskor in i familjen och då Kinvaran ser ut som stryk så får den  nu gå till skohimmelen (vi hade ett avskedspass i morse, den har gjort ett bra jobb). Ett par var Nike free 3.0 version 3. Jag gillar inte version 4 och hamstrade därför utgående modell av min favvosko.

Mina nya Kinvara är en Asics Gel Hyper Speed. En sko som sägs vara en racer men som jag bedömde ha lagom mycket dämpning ändå. Skor med mycket dämpning och stabilitet betackar jag mig för. Denna sko blev lite av ett impulsköp på konkurrensutförsäljning, men den sitter som ett smäck, är lätt, har låg häldrop och är lagom dämpad. Den känns jättebra på foten, det återstår att se hur den är att kuta i. Asics blir en ny bekantskap. Spännande ;-)


My new babies! :-) 



7 kommentarer:

Anonym sa...

Hett tips, köp liquisole och klegga igen hålen i sulan på Hyperspeeden så har du världens bästa sko för asfaltsnötning.

... annars så har du världens blötaste sko för de där rackarns hålen som Asics envisas med är en styggelse.

/Mattias

Unknown sa...

härligt! Jag skulle behöva nya skor också... det blir väl asics igen...

Åsa Persson sa...

Men ooooo Kinvaran är den bästa sko jag någonsin haft!

Har ett par Asics skyspeed från förra året. Dom är kanon!

LL sa...

Kinavaran vet jag inget om, men DS Trainern är absolut överskattad. Två av mina (3)har tappat all löpkänsla efter någonstans mellan 30-40 mil och det är ju på tok för lite!!

Shaman Dalie sa...

Jag gillar mina Kinvara men det har gått hål i mina också (efter ungefär 50 mil). Äsch. Lite extra ventilation bara, som min man säger ;)
Ser fram till våren då jag kan ta fram mina VFF igen...

Karin sa...

Tack för tips Mattias, det ska kollas upp! Funderade också lite kring hålen... Jag har det på mina Saucony A3 men de har jag ju nästan bara på tävling och sprintträning. Då kan jag leva med blöta fötter.

Johanna sa...

Gissar att det är Kinvara 1 du haft om de är inköpta 2010. 3:orna, som är de som säljs nu, är betydligt bättre (=hållbarare) än både 1:orna och 2:orna. Jag har ett par av varje version, så jag har bra jämförelsematerial :) Men visst, skon passar knappast alla, så på det sättet är den nog överskattad, men å andra sidan; vilken sko passar alla?