måndag, januari 28, 2013

Döm inte hästen efter håren!

Något jag verkligen ser fram emot i veckorna just nu är mina privatlektioner (LYX!) på Ängsstugans Barockridning. Jag brukar rida någon av Alains vackra vita hingstar. De flesta är franska "halvvildhästar" från Camargue, jag brukar ofta rida Itano. Idag fick jag rida en ny häst. Han hette Patou och var en liten brun valack av ponnytyp. Han var faktiskt rätt ful (!). Liten och knubbig med massor av raggig vinterpäls, ingen pannlugg och en allmänt lugn och sävlig uppsyn. 

Men Patou har tidigare varit tjurfäktningshäst och är sannerligen ingen mes! Han var dessutom otroligt lyhörd, pigg och framåt och en häst som verkligen försökte göra rätt i alla (säkert stundtals förvirrande) kommandon jag gav honom. Hans galopp var lite som en explosion! En riktig sötis med hjärtat på rätt ställe och sällan har väl uttrycket (som kanske är "hund" i originalet) "Döm inte hästen efter håren" stämt bättre. Jag rider gärna fina Patou igen!




Inga kommentarer: