onsdag, januari 16, 2013

Ledsen i ögat

Fantastiska Lisa Nordén vann välförtjänt Jerringpriset (som btw är svenska folkets pris där man röstar fram sin favorit). Lisa hade då tagit OS-silver (i princip guld, så nära var det) och VM-guld trots att hon haft maginfluensa dagen innan. Dessutom i en rätt "ny" sport. Jättekul både för henne och sporten!

Men. Jag blir ledsen i ögat när jag minuterna efter hennes vinst (och innan) ser på facebook att de två finalisterna - Lisa och fälttävlansryttaren Sara Algotsson-Ostholt - hånas. Fler än jag upplevde detta. En person skrev: "En river sista hindret och en annan orkar inte spurta - årets Jerringprisfinalister". Sara tog OS-guld i en enormt tuff sport i vilken Sverige tidigare haft mycket blygsamma framgångar, Lisa tar både OS-silver och VM-guld - hur kan dessa två inte vara värdiga kandidater?

2011 vann hoppryttare Rolf-Göran Bengtsson Jerringpriset och även då blev det en enorm debatt. Träningsläras självutnämnda "guru" skrev ett fånigt inlägg (nej jag tänker inte länka) om vad som är idrott. Han och en del kritiker verkade mena att ridning inte var riktig idrott, att hästen stod för den största fysiska prestationen, att man med hästen får ett "hjälpmedel". Jag blir ett levande frågetecken inför detta. Vad har man för bild av idrott i så fall? Idrott handlar utan tvekan om fysisk prestation, men långt ifrån enbart. Tag sporter som skytte det är inte så mycket fysiskt prestation i det. Sedan har vi teknikgrenar som visserligen kräver fysisk prestation, men knappast total fysiskt utpumpning (som t.ex. marathon och längdskidor) hit hör höjdhopp, 100m löpning, kula, simhopp mm. 

Det är därtill MASSOR (alla?) sporter sm har "hjälpmedel". Skidåkning, där har du skidor, löpning har du skor, tennis har du racket. Men sedan har vi ju sporter som segling, motorcross och cykling där du verkligen har "hjälpmedel". Jag har aldrig hört någon säga att det ju mest var bilens förtjänst att någon vann rally (och om så är detta en del i tävlingen, att skaffa bäst bil/båt/cykel). I ridsport gör hästen en enorm fysisk prestation, men hästen gör inget självmant!! Detta gör det till en dubbel bedrift, både häst och ryttare måste prestera på topp OCH lyckas kommunicera detta med varandra, trots nerver. 

För mig handlar idrott om att kunna prestera i sin sport, fysiskt och tekniskt och vara bäst när det gäller. Det fixade både Lisa och Sara fantastiskt och uppenbarligen tyckte även svenska folket det. 

2 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Ja, jag blir så arg! Vag är det som är så provocerande med ridsport? Och de som menar att det 'bara är hästen som jobbar' har uppenbarligen aldrig ridit (eller tagit del av den dagliga skötseln av en häst). De kan ju börja med att testa fälttävlan så får vi se hur det går...

Unknown sa...

Ja jag blir så ledsen och arg, hamnade dessutom i en Twitterdebatt med folk som var helt GALNA för att Lundgren kallade Peter Forsberg för Patrik osv, du skulle höra vad de kallade henne... det blev helt hyseriskt, jag var så arg att jag knappt kunde sova sen osv...

bra inlägg om träningsmängd! Jag brukar också tänka sådär. Har ett extemt stillasittande arbete, så anser att jag rör mig för lite sett till ett helt dygn.